PERANCANGAN KEMUDAH STRATEGIK
STRATEGIC
FACILITY PLANNING
KATA PENGANTAR
PENGANTARPREFACE
Dalam dunia sebenar pengurusan
kemudahan (FM), kebanyakan aktiviti berada di bawah tanggungjawab pengurus
kemudahan, menyebabkan berlakunya kekerapan dalam mod reaktif untuk menjawab
semua permintaan, pesanan, peraturan, tarikh akhir dan tuntutan organisasi.
Pengurus kemudahan mengetahui bahawa keperluan untuk menjadi lebih proaktif dan
strategis adalah penting, tetapi mencari waktu untuk menumpukan kepada
perencanaan strategis sering diperjuangkan. Seperti yang diajar oleh Stephen
Covey, kita perlu mengutamakan apa yang penting daripada sekadar mendesak untuk
mendapatkan keberkesanan maksimum.
In
the real world of facility management (FM), a plethora of activities fall under
the facility manager’s responsibility, causing frequent lapses into a reactive
mode in order to respond to all the requests, orders, regulations, deadlines
and demands of the organization. Facility managers know that the need to become
more proactive and strategic is important, but finding the time to devote to
strategic planning is often a struggle. As Stephen Covey teaches, we need to
prioritize what is important rather than simply urgent in order to gain maximum
effectiveness.
Perancangan kemudahan strategik
(SFP) adalah proses yang boleh membawa kepada penyampaian perkhidmatan yang
lebih baik dan lebih proaktif dari organisasi pengurusan kemudahan kepada
pemegang berkepentingan. Masa yang diambil untuk menjalankan SFP dibelanjakan
dengan baik kerana ia membantu mengelakkan kesilapan, penangguhan, kekecewaan
dan rasa tidak puas hati pelanggan. Ia sebenarnya membolehkan pelaksanaan pelan
kemudahan dijalankan dengan lebih cepat dan lancar.
Strategic
facility planning (SFP) is a process that can lead to better, more proactive
delivery of services from a facility management organization to its stakeholders.
The time taken to carry out SFP is well spent in that it helps to avoid
mistakes, delays, disappointments and customer dissatisfaction. It can actually
allow facility plan implementations to run more quickly and smoothly.
Oleh kerana SFP bukan tugas harian,
banyak pengurus kemudahan tidak mengetahui dengan cara terbaik untuk mencapai
perancangan jenis ini, atau mungkin diminta oleh pihak pengurusan kanan untuk
menyediakan pelan kemudahan strategik dengan cepat dan tidak pasti di mana
untuk bermula. Pengurus kemudahan mungkin masih tidak pasti bagaimana untuk
memulakan proses SFP dan perlu mendapatkan maklumat mengenai kaedah dan teknik
yang berguna untuk berjaya melaksanakan SFP, bagi memenuhi keperluan organisasi
mereka.
Since
SFP is not a daily task, many facility managers are unfamiliar with the best
way to accomplish this type of planning, or perhaps have been asked by senior
management to quickly provide a strategic facility plan and are not sure where
to start. Facility managers may still be unsure how to initiate the SFP process
and need to obtain information on methods and techniques useful for
successfully implementing a SFP to correspond with their organization’s needs.
Walaupun setiap organisasi adalah
berbeza, semua organisasi berusaha untuk menjadi lebih berdaya saing, berkesan
dan menyediakan tempat kerja yang terbaik untuk pekerja mereka. Inilah pengurus
kemudahan yang berperanan memenuhi dan SFP adalah satu latihan yang dianggap
sebagai alat lain untuk menambah "alat tali pinggang FM" yang diperlukan
untuk berjaya.
While
every organization is different, all organizations strive to become more
competitive, effective and provide the best workplace possible for its
employees. This is the role facility managers fulfill and SFP is an exercise
that is considered another tool to add to the “FM tool belt” needed for
success.
Kertas putih ini memberikan
maklumat tentang proses SFP, keperluan dan faedahnya, dan memberikan pengurus
kemudahan alat asas untuk melancarkan dan berjaya menyelesaikan SFP untuk
organisasi yang disokong. Pengertian diberikan dalam lampiran untuk membantu
menjelaskan istilah dengan cepat atau untuk sebagai rujukan. Model proses juga
disediakan untuk menyokong pemikir dan pelajar visual.
This
white paper provides information on the SFP process, its requirements and
benefits, and gives a facility manager the basic tools to launch and
successfully complete a SFP for the supported organization. Definitions are
provided in an appendix to help clarify terms quickly or for reference. A process
model is also provided to support visual thinkers and learners.
Profesor Kathy O. Roper, CFM,
CFMJ, LEED® AP, Fellow IFMA dan profesor bersekutu Bersepadu
Professor
Kathy O. Roper, CFM, CFMJ, LEED® AP,
IFMA Fellow and associate professor of Integrated
Pengurusan Kemudahan di Institut
Teknologi Georgia di Atlanta, Ga., Dan Ph.D. Calon Jun Ha Kim
dan Sang-Hoon Lee, dari Georgia
Tech, mengumpulkan kertas putih ini untuk Pengurusan Kemudahan Antarabangsa
Facility
Management at Georgia Institute of Technology in Atlanta, Ga., and Ph.D.
Candidates Jun Ha Kim and Sang-Hoon Lee, of Georgia Tech, assembled this
white paper for the International Facility Management
Persatuan (IFMA). Kami ingin
mengucapkan terima kasih kepada Pengerusi IFMA John McGee atas input dan
ulasannya, dan Presiden dan CEO IFMA, David J. Brady atas sokongannya
terhadap projek ini dan membenarkan Georgia Tech mengambil bahagian dalam
kerja ini. Mark Sekula, CFM, LEED AP dan William Rodgers juga merupakan sebahagian
daripada pasukan petugas mengkaji, meminda, mendapatkan kelulusan lembaga
pengarah IFMA dan memuktamadkan dokumen ini.
Association
(IFMA). We would like to thank IFMA Chair John McGee for his input and
review, and
IFMA
President and CEO David J. Brady for his support on this project and allowing
Georgia Tech to participate in this work. Mark Sekula, CFM, LEED AP and
William Rodgers were also part of the task force to review, amend, gain IFMA
board of directors approval and finalize this document.
|
RINGKASAN EKSEKUTIF
EXECUTIVE SUMMARY
Kertas putih ini menggariskan
prinsip utama perancangan kemudahan strategik dan perincian tahap utama
keseluruhan proses SFP, yang terdiri daripada pemahaman, analisis, perancangan
dan tindakan. Kemudahan adalah komponen kritis SFP terhadap organisasi kerana
mereka adalah hasil proses pembuatan keputusan perniagaan dan mempunyai dampak
jangka panjang terhadap dukungan untuk pencapaian misi dan visi organisasi.
Kemudahan menghubungkan kepada strategi perniagaan teras adalah salah satu
keperluan pengurusan kemudahan yang ditapis sekarang dan pada masa akan datang.
Lebih penting lagi akan diberikan kepada SFP pada tahun-tahun akan datang
apabila belanjawan terus diperketatkan dan prestasi pekerja dan produktiviti
adalah faktor utama dalam usia atau tahap pengetahuan. SFP memudahkan strategi
organisasi dengan mengoptimumkan kemudahan untuk memenuhi hubungan strategik
antara organisasi, produk / perkhidmatan dan kemudahan.
This
white paper outlines the key principles of strategic facility planning and
details the key stages of the entire SFP process, which consists of
understanding, analyzing, planning and acting. Facilities are the critical
components of an organization’s SFP since they are the outcome of business
decision-making processes and have a long-term impact on the support for
achievement of the organization’s mission and vision. Linking facilities to
core business strategies is one of the imperatives of refined facility
management now and in the future. Even greater importance will be given to SFP
in coming years as budgets continue to be squeezed and worker performance and
productivity are key factors in the knowledge age. SFP facilitates the
organization’s strategy by optimizing facilities to satisfy the strategic
relationships between the organization, products/services and facilities.
SFP adalah pelan dua hingga lima
yang merangkumi keseluruhan portfolio ruang milik dan / atau yang dipajak/
dipetaruhkan bagi menetapkan matlamat kemudahan strategik berdasarkan objektif
strategik organisasi. SFP membantu pengurus kemudahan melakukan tugas yang
lebih baik dan memastikan semua pekerja bekerja ke arah matlamat dan objektif
yang sama. SFP yang fleksibel dan boleh dilaksanakan berdasarkan pertimbangan
khusus dan unik organisasi anda perlu dibangunkan melalui proses empat langkah.
Langkah pertama, pemahaman, memerlukan pengetahuan mendalam mengenai misi,
visi, nilai dan matlamat organisasi anda. Kedua, penerokaan pelbagai perniagaan
hadapan dan pemicu yang diperlukan, q1untuk menganalisis keperluan kemudahan
organisasi anda menggunakan teknik analisis seperti perancangan tata letak
sistematik (SLP), kelebihan, kelemahan, peluang dan analisis ancaman (SWOT),
analisis kreatif strategik (SCAN) , atau perancangan senario. Ketiga, sebaik
sahaja analisis selesai, rancangan untuk respons yang berpotensi dan kemas kini
berkala ke pelan yang sedia ada sebagai tindak balas terhadap perubahan dalam
pasaran perlu dibangunkan untuk memenuhi keperluan jangka panjang organisasi
khusus anda. Keempat, ambil tindakan seperti yang dirancang untuk berjaya
melaksanakan SFP.
The
SFP is a two-to-five year plan encompassing the entire portfolio of owned
and/or leased space that sets strategic facility goals based on the
organization’s strategic objectives. SFP helps facility managers do a better
job and ensures that all employees are working toward the same goals and
objectives. A flexible and implementable SFP based on the specific and unique
considerations of your organization needs to be developed through a four-step process.
The first step, understanding, requires thorough knowledge of your
organization’s mission, vision, values and goals. Second, exploration of the
range of possible futures and triggers is needed to analyse your organization’s
facility needs using analytical techniques—such as systematic layout planning
(SLP), strengths, weaknesses, opportunities and threats analysis (SWOT),
strategic creative analysis (SCAN), or scenario planning. Third, once analysis
is completed, plans for potential responses and periodic updates to existing
plans in response to changes in the market need to be developed to meet the
long-range needs of your specific organization. Fourth, take actions as planned
to successfully implement the SFP.
SFP mengenalpasti jenis, kuantiti
dan lokasi ruang yang diperlukan oleh organisasi dan mengandungi dua komponen
utama-yang pertama adalah analisis mendalam kemudahan sedia ada, dan yang lain
pelan yang boleh dicapai dan berpatutan untuk memenuhi keperluan organisasi.
Menggunakan pelan perniagaan organisasi, perbezaan harus dikenal pasti antara
situasi semasa dan keperluan analisis. Analisis Jurang - alat penilaian sumber
perniagaan yang membolehkan organisasi membandingkan prestasi sebenar dengan
prestasi berpotensi - adalah alat yang sesuai untuk digunakan. Analisis
kewangan juga diperlukan untuk menentukan hasil pulangan tertinggi pada risiko
paling rendah. Pendekatan proaktif kepada amalan dan perkhidmatan tanda aras
organisasi terkemuka dalam industri akan membantu SFP dan berfungsi sebagai
mekanisme untuk memahami, menganalisis dan memperbaiki operasi kemudahan
semasa. Oleh kerana perbezaan dalam jenis organisasi, budaya dan proses sangat
mempengaruhi bagaimana SFP dicapai, SFP yang disyorkan perlu diselaraskan
mengikut jenis, budaya dan proses organisasi tertentu anda.
The
SFP identifies the type, quantity and location of spaces needed by the
organization and contains two main components—the first being an in-depth
analysis of existing facilities, and the other an achievable and affordable plan
to meet the organization’s needs. Using the organizational business plan, the
differences should be identified between the current situations and analyzed
needs. Gap analysis—a business resource assessment tool enabling an
organization to compare its actual performance with its potential
performance—is an appropriate tool to be used. Financial analysis is also
required to determine the yield on highest return at the lowest risk. A
proactive approach to benchmark practices and services of leading organizations
in the industry will be helpful for SFP and serves as a mechanism to
understand, analyze and improve the current facilities operation. Since
differences in organizational type, culture and processes strongly influence
how SFP is accomplished, the recommended SFP will need to be adjusted in
accordance with the different type, culture and processes of your specific
organization.
TINJAUAN
OVERVIEW
Perancangan kemudahan strategik yang
mana, setiap keputusan yang dibuat dalam perancangan perniagaan mempunyai kesan
langsung kepada aset dan keperluan hartanah/ aset organisasi. Oleh itu, tujuan
pelan SFP adalah untuk membangunkan pelan yang fleksibel dan dilaksanakan
berdasarkan pertimbangan khusus dan unik mengenai perniagaan individu. Proses
empat langkah yang ditunjukkan dalam Rajah 1, menyediakan format umum untuk
mencapai misi ini.1
Strategic
facility planning recognizes that every decision made in business planning has
a direct impact on an organization’s real estate assets and needs. The purpose
of the SFP plan, therefore, is to develop a flexible and implementable plan
based on the specific and unique considerations of the individual business. A
four-step process, shown in Figure 1, provides the general format to accomplish
this mission.1
Rajah 1. Proses empat langkah SFP
Figure 1. SFP Four-step Process
Memahami
Understanding
Memahami misi, visi, nilai dan matlamat
organisasi dengan teliti. Banyak organisasi mengikuti kad skor seimbang empat
ukuran utama: prestasi kewangan; pengetahuan pelanggan; proses perniagaan
dalaman; dan pembelajaran dan pertumbuhan.
Thoroughly understand
the organization’s mission, vision, values and goals. Many organizations follow
a balanced scorecard of four key measurements: financial performance; customer
knowledge; internal business processes; and learning and growth.
1 John R. Glagola
(2002) An Introduction to Strategic Facilities Planning, Real Estate Issues 27(1): 13-15.
Menganalisis
Analyzing
Gunakan teknik analisis, seperti analisis
SWOT, SCAN, SLP atau perancangan senario, untuk meneroka pelbagai kemungkinan
niaga hadapan dan pencetus yang digunakan untuk menganalisis keperluan
kemudahan organisasi.
Use analytical
techniques, such as SWOT analysis, SCAN, SLP or scenario planning, to explore
the range of possible futures and the triggers used to analyze an
organization’s facility needs.
Perancangan
Planning
Membangunkan rancangan yang memenuhi
keperluan jangka panjang organisasi. Sekurang-kurangnya, SFP perlu dikaji
semula setiap tahun dan dikemas kini secara berkala mengikut syarat-syarat yang
diperlukan.
Develop plans that meet
the long-range needs of the organization. At minimum, the SFP should be
reviewed annually and further updated periodically as conditions require.
Bertindak
Acting
Ambil tindakan seperti yang dirancang dan
dilaksanakan SFP. Maklum balas daripada tindakan yang diambil boleh dimasukkan
ke dalam pelan seterusnya dan / atau projek untuk memberi peningkatan yang
berterusan kepada SFP masa depan. Sifat peralihan perancangan yang berterusan
untuk masa depan yang berubah-ubah dan mengamalkan rancangan di sepanjang jalan
adalah peristiwa biasa. Perubahan dan kemas kini ini mesti diuruskan untuk
memastikan ia dapat dicapai.
Take actions as planned
and implement the SFP. Feedback from actions taken can be incorporated into the
next plan and/or project to provide continuous improvement to future SFPs. The
cyclical nature of constant planning for the changing future and adopting plans
along the way are normal events. These changes and updates must be managed to
ensure they are achievable.
DEFINISI PERANCANGAN KEMUDAHAN
STRATEGIK DENGAN KANDUNGAN KESELURUHAN KEMUDAHAN PERANCANGAN
DEFINITION
OF STRATEGIC FACILITY PLANNING WITHIN THE OVERALL CONTEXT OF FACILITY PLANNING
Proses perancangan kemudahan strategik boleh
didefinisikan sebagai proses yang mana organisasi pengurusan kemudahan
membayangkan masa depannya dengan menghubungkan tujuannya kepada strategi
organisasi keseluruhan dan kemudian mengembangkan tujuan, tujuan dan rencana
tindakan untuk mencapai masa depan itu. Hasil daripada proses perancangan
kemudahan strategik adalah pelan kemudahan strategik. IFMA, dalam
"Tinjauan Penanda Aras Pengurusan Projek 2002", mentakrifkan pelan
kemudahan strategik:
The strategic facility
planning process can be defined as the process by which a facility management
organization envisions its future by linking its purpose to the strategy of the
overall organization and then developing goals, objectives and action plans to
achieve that future. The result of the strategic facility planning process is
the strategic facility plan. IFMA, in its “Project Management Benchmarks Survey
2002,” defines the strategic facility plan:
"Pelan kemudahan strategik (SFP)
ditakrifkan sebagai pelan kemudahan dua hingga lima tahun yang merangkumi
keseluruhan portfolio ruang milik dan / atau yang dipajak yang menetapkan
matlamat kemudahan strategik berdasarkan objektif (strategik perniagaan)
organisasi. Matlamat strategik yang strategik pula menentukan pelan taktikal
jangka pendek, termasuk keutamaan, dan pembiayaan untuk, projek berkaitan
kemudahan tahunan. "
“A strategic facility
plan (SFP) is defined as a two-to-five year facilities plan encompassing an
entire portfolio of owned and/or leased space that sets strategic facility
goals based on the organization’s strategic (business) objectives. The
strategic facilities goals, in turn, determine short-term tactical plans,
including prioritization of, and funding for, annual facility related
projects.”
Takrifan ini memberikan keperluan masa dan
penjajaran bagi SFP, dan memberi tumpuan kepada keseluruhan portfolio untuk
mana-mana organisasi tertentu. Walau bagaimanapun, sesetengah organisasi
menggunakan tatanama yang berbeza untuk alat perancangan yang berbeza. Definisi
generik ini bertujuan untuk memberikan definisi standard dan jangka masa yang
standard untuk mengkaji dan mengemaskini SFP yang memenuhi keperluan kebanyakan
profesional pengurusan kemudahan.
This definition
provides the timeline and alignment needs for a SFP, and gives the focus on the
entire portfolio for any given organization. However, some organizations
utilize different nomenclature for different planning tools. This generic
definition aims to provide a standard definition and a standardized timeframe
for review and update of SFPs that meets the need of most facility management
professionals.
Pelan Induk Lawan Plan
Kemudahan Strategi
Master Plans Versus Strategic Facility Plans
Oleh kerana pengurusan kemudahan masih
dianggap sebagai bidang yang baru muncul, satu matlamat dokumen ini adalah
untuk mengelakkan terminologi yang mengelirukan dan menetapkan piawaian untuk
profesion pengurusan kemudahan untuk bergerak ke hadapan. Salah satu kawasan
kekeliruan bagi banyak pengurus kemudahan berkaitan soalan-soalan: Bagaimana
pelan induk berbeza dari pelan kemudahan strategik? Adakah pelan kampus
sebahagian daripada pelan induk atau sesuatu yang lain? Pada masa ini, arkitek,
perunding, pembina dan organisasi yang berbeza menentukan istilah ini secara
berbeza.
Since facility
management is still considered an emerging field, one goal of this document is
to avoid confusing terminology and set a standard for the facility management
profession to move forward. One area of confusion for many facility managers
concerns the questions: How does a master plan differ from a strategic facility
plan? Is a campus plan part of a master plan or something else? Currently,
architects, consultants, builders and different organizations define these
terms differently.
Tiga output utama perancangan kemudahan
adalah pelan kemudahan strategik, pelan induk dan pelan kemudahan tahunan
(sering disebut sebagai belanjawan yang diluluskan atau secara umum sebagai
pelan taktikal). Walau bagaimanapun, terdapat kekeliruan antara pelan induk dan
SFP kerana mereka mungkin menjawab soalan yang sama: Apakah bangunan, bangunan
dan ruang yang diperlukan untuk menyokong matlamat strategik kami?
The three key outputs
of facility planning are the strategic facility plan, the master plan and the
annual facility plan (often referred to as an approved budget or generically as
a tactical plan). However, confusion exists between master plans and SFPs since
they may both answer the same question: What building, buildings and space are
needed to support our strategic goals?
Pelan Kemudahan
Strategik
Strategic Facility Plan
SFP mengenalpasti jenis, kuantiti dan lokasi
ruang yang diperlukan untuk menyokong sepenuhnya inisiatif perniagaan
organisasi dan harus selari dengan visi organisasi. SFP merangkumi tiga
komponen utama: pemahaman tentang budaya organisasi dan nilai-nilai teras dan
analisis bagaimana kemudahan sedia ada dan baru mesti mewujudkan nilai budaya
dan teras dalam ruang fizikal atau menyokong perubahan mereka, analisis
mendalam mengenai kemudahan sedia ada- termasuk lokasi, keupayaan, penggunaan
dan keadaan; dan pelan yang boleh dicapai dan berpatutan (diluluskan) yang
menterjemahkan matlamat pelan perniagaan ke dalam tindak balas kemudahan yang
sesuai. Untuk memastikan projek kemudahan baru didorong oleh perniagaan dan
seterusnya misi keseluruhan syarikat, adalah penting bahawa komponen
pertama-analisis mendalam-mendahului kedua. Tambahan pula, untuk memastikan
bahawa SFP tidak disediakan dalam bentuk yang tidak boleh digunakan dan bahawa
ia menyokong sepenuhnya inisiatif perniagaan setiap jabatan lain dalam
organisasi dan kerja yang dilakukan oleh pekerja organisasi, ia mesti
dikembangkan secara holistik dengan input dari semua ketua jabatan dalam
organisasi dan pengguna akhir. Awas/ keperihatian yang tinggi diperlukan untuk
mengelakkan perancangan kepada hasil tertentu kerana analisis mungkin
menyediakan pelbagai pelan potensial yang baru atau tidak diketahui sebelum
ini. Walaupun sifat manusia mungkin mempunyai pengurus yang mencadangkan
penyelesaian, adalah penting untuk memastikan pandangan yang jelas dan tidak
adil supaya terbuka kepada kemungkinan yang tidak dijangka.
The SFP identifies the
type, quantity and location of spaces required to fully support the organization’s
business initiatives and should be framed within the organization’s vision. The
SFP includes three primary components: an understanding of the organization’s
culture and core values and an analysis of how existing and new facilities must
manifest that culture and core values within the physical space or support
their change, an in-depth analysis of existing facilities—including location, capability,
utilization and condition; and an achievable and affordable (approved) plan
that translates the goals of the business plan into an appropriate facility response.
To ensure new facility projects are business-driven and further the overall
mission of the company, it is critical that the first component—the in-depth analysis—precedes the
second. Furthermore, to ensure that the SFP is not prepared in a vacuum and
that it fully supports the business initiatives of every other department in
the organization and the work performed by the organization’s employees, it
must be developed holistically with input from all department heads in the
organization and end users. Caution is needed to avoid planning to a specific
outcome since analysis may provide various new or previously unknown potential
plans. Although human nature may have managers suggesting solutions, it is
critical to keep a clear, unbiased viewpoint in order to be open to unexpected
possibilities.
Secara tradisinya, syarikat mempunyai pemahaman yang
wajar tentang lokasi, kapasiti dan keadaan umum kemudahan mereka. Walau
bagaimanapun, dalam iklim penggabungan dan pengambilalihan hari ini, perubahan
teknologi yang pesat dan peningkatan tekanan terhadap modal yang ada, maklumat
yang lebih terperinci biasanya diperlukan. Analisis yang ketat terhadap aset
kemudahan sedia ada dan pembentangan keputusan yang mudah difahami kini penting
untuk keupayaan syarikat untuk merancang dan bertindak balas terhadap perubahan
keperluan kemudahan.
Traditionally, companies had a
reasonable understanding of the location, capacity and general condition of
their facilities. However, in today’s climate of mergers and acquisitions,
rapid technological change and increased pressure on available capital, more
detailed information is typically required. A rigorous analysis of existing
facility assets and a results presentation that is simple to understand are now
critical to a company’s ability to plan and react to changing facility needs.
Sebaik sahaja pelan perniagaan organisasi telah
ditubuhkan, dan pemahaman yang jelas tentang aset dan keupayaan telah
dikumpulkan, adalah mungkin untuk mengenal pasti matlamat perniagaan strategik
mana yang memerlukan tindak balas kemudahan. Analisis Jurang adalah alat yang
sesuai untuk digunakan untuk perbandingan ini. Pada dasarnya, perbezaan, atau
jurang, dibentuk di antara situasi semasa dan keperluan dianalisis dan
disahkan. Jurang ini adalah kawasan yang memerlukan perancangan yang lebih
terperinci. Analisis Jurang adalah alat penilaian sumber perniagaan yang
membolehkan syarikat membandingkan prestasi sebenar dengan prestasi yang
berpotensi. Untuk perancangan kemudahan, analisis jurang ini membandingkan
ruang sedia ada dan keadaannya dengan keperluan organisasi. Intinya adalah dua
soalan penting: Di manakah kita? Di manakah kita mahu menjadi?
Once the organization’s business
plan has been established, and a clear understanding of assets and capabilities
has been gathered, it is possible to identify which strategic business goals
require a facility response. Gap analysis is an appropriate tool to use for
this comparison. Essentially, the difference, or gap, is established between
the current situation and the analyzed and verified needs. This gap is the area
requiring more detailed planning. Gap analysis is a business resource
assessment tool which enables a company to compare its actual performance with
its potential performance. For facility planning, this gap analysis compares
existing space and its condition to the needs of the organization. At its core
are two essential questions: Where are we? Where do we want to be?
SFP kemudiannya boleh dirumuskan untuk mengenal pasti
jenis kemudahan yang diperlukan, lokasi geografi yang terbaik untuk kemudahan
ini, kos yang diharapkan dan garis masa untuk membawa mereka secara konsisten
selaras dengan matlamat pelan perniagaan. Komponen pelan kemudahan strategik
mungkin termasuk: analisis dan dokumentasi portfolio kemudahan; tinjauan
keadaan; bangunan dan penggunaan tapak, dan analisis kapasiti; kajian penanda
aras industri; ramalan kakitangan dan teknologi dari masa ke masa; pengenalan
projek; unjuran kos; bahan persembahan untuk kelulusan lembaga; dan jadual
pembangunan kemudahan.
The SFP can then be formulated to
identify the types of facilities needed, the best geographic location for these
facilities, the expected costs and a timeline for bringing them consistently in
line with the business plan goals. Components of the strategic facility plan
may include: facility portfolio analysis and documentation; condition surveys;
building and site usage, and capacity analysis; industry benchmark studies;
staff and technology projections over time; project identification; cost
projections; presentation materials for board approval; and a facility
development schedule.
Pelan kemudahan strategik membimbing pelan induk dengan
menambah analisa strategik jangka panjang bagi pemandu projek dan penyekat.
Pengurus kemudahan tidak membuat andaian ini secara berasingan, tetapi membawa
analisa terperinci dari semua unit dalam organisasi. Analisis kesilapan semasa
dan keperluan masa depan boleh dibantu melalui pengumpulan data sebelum
sebarang analisis. Analisis ini mungkin terdiri daripada kolam buruh, keadaan
pasaran, geografi pengangkutan, logistik dan keperluan operasi, pelan teknologi
maklumat dan analisis, pelan struktur organisasi atau kakitangan, serta input
lain dari pemasaran, jualan atau penilaian jenama.2
The strategic facility plan guides
a master plan by adding long-range strategic analyses of project drivers and
restrainers. The facility manager does not make these assumptions in isolation,
but rather brings in detailed analyses from all units in the organization. A
gap analysis of current versus future requirements can be aided through data
collection prior to any analysis. These analyses might be of labor pools,
market conditions, transport geographies, logistics and operational
requirements, information technology plans and analysis, organizational or
personnel structure plans, as well as other input from marketing, sales or
brand evaluations.2 (2 Robert T. Hodgson (2007) Strategic facility planning, View on
Biotechnology, May 2007.)
Pelan Induk
Master Plan
Pelan induk, pelan induk kemudahan atau
pelan induk kampus menyediakan rangka kerja untuk persekitaran fizikal yang
menggabungkan bangunan. Perancangan induk membangunkan integrasi tapak khusus
unsur-unsur yang diprogramkan, keadaan semula jadi dan infrastruktur dan sistem
yang dibina pada tahap fungsi, estetika dan temporal. Jenis pelan akan
mempengaruhi, dan dipengaruhi oleh, konteks lokasi projek di luar garis harta.
Pelajaran dengan keperluan masyarakat dan jangkaan adalah faktor kritikal fasa
ini.3
The master plan,
facility master plan or campus master plan provides a framework for the
physical environments that incorporate the buildings. Master planning develops
the site-specific integration of programmed elements, natural conditions and
constructed infrastructure and systems at the functional, aesthetic and
temporal levels. The nature of the plan will influence, and be influenced by,
the context of the project location beyond the property lines. Alignment with
community needs and expectations is a critical factor of this phase.3(3 Robert T. Hodgson
(2007) Strategic facility planning, View on Biotechnology, May 2007.)
Pembangunan pelan induk bermula dengan
konfigurasi organisasi alternatif, yang sering dirujuk sebagai senario, untuk
menampung keperluan yang dikenal pasti dalam pelan kemudahan strategik. Senario
atau alternatif ini mewakili keutamaan dan kriteria yang berbeza, dan
memberikan pilihan untuk model organisasi dan tapak / kemudahan.
The development of a
master plan starts with alternative organizational configurations, often
referred to as scenarios, to accommodate the needs that are identified in the
strategic facility plan. These scenarios or alternatives represent differing
priorities and criteria, and present choices for organizational and
site/facility models.
Proses perancangan induk terbaik dicapai
dengan input dari beberapa pakar dan pihak berkepentingan. Komponen pelan induk
termasuk: analisis pengawalseliaan; perancangan infrastruktur dan pengangkutan;
kemudahan dan perancangan sokongan; imej korporat; strategi keselamatan;
rancangan berperingkat; unjuran kos; dan reka bentuk alam sekitar. Perancang
pakar perlu memastikan hasilnya dapat dicapai, namun cukup fleksibel untuk
memelihara pilihan masa depan.4 4 Robert T. Hodgson (2007) Strategic facility planning, View on
Biotechnology, May 2007.
Pelan induk boleh merangkumi pelbagai
peringkat terperinci tetapi biasanya termasuk beberapa atau semua analisis
penggunaan ruang:
The master planning
process is best accomplished with input from a number of experts and
stakeholders. Components of a master plan include: regulatory analysis;
infrastructure and transportation planning; amenities and support planning;
corporate image; security strategies; phasing plans; cost projections; and
environmental design. Expert planners need to ensure the outcome is achievable,
yet flexible enough to preserve future options.4 Master plans can
include varying levels of detail but usually include some or all of these
space-use analyses:
·
Pengezonan, peraturan,
penilaian perjanjian
Zoning, regulation,
covenant assessments
·
Standard ruang /
penanda aras penerangan
Space
standards/benchmarks descriptions
·
Program penggunaan
ruang
Program of space use
·
Analisis aliran kerja
Workflow analyses
·
Penilaian dan rancangan
kejuruteraan
Engineering assessment
and plan
·
Pelan blok, sesuai atau
disusun
Block, fit or stacking
plans
·
Pelan tapak konsep atau
rancangan kampus
Concept site plan or
campus plan
·
Konsep imej seni bina
Architectural image
concepts
·
Pelan penyelenggaraan
jangka panjang
Long-term maintenance
plan
·
Anggaran pembinaan
Construction estimates
·
Pelan berperingkat atau
jujukan (jujukan projek) 5
Phasing or sequencing
plan (the sequence of projects)55 Van Mell Associates
(2005) What is a Facility Plan?, June 2005.
Pelan induk sering diringkaskan sebagai
lukisan tapak berwarna atau garis masa projek yang, dalam beberapa kes, dirujuk
sebagai pelan induk.
The master plan is
often summarized as a colored site drawing or a timeline of projects which, in
some cases, is referred to as the master plan.
Tiga jenis pelan kemudahan dan beberapa
komponen utama mereka ditunjukkan dalam Jadual 1 untuk membantu membezakan
antara mereka. Item dalam setiap baris tidak bersamaan, tetapi setiap sel
berdiri sendiri.
The three types of
facility plans and some of their major components are shown in Table 1 to help
distinguish between them. Items in each row are not comparative, but each cell
stands on its own.
RANCANGAN FASILITAS STRATEGIK
STRATEGIC
FACILITY PLAN
|
PELAN UTAMA
MASTER
PLAN
|
RANCANGAN TACTICAL
TACTICAL
PLAN
|
Analisis keadaan sedia ada
Existing condition analysis
|
Pelan fizikal khusus tapak untuk
bangunan
Site-specific physical planfor
buildings
|
Penyelenggaraan jadual / pelan
Maintenance schedules/plans
|
Kenyataan keperluan organisasi
(menghubungkan FM ke strategi)
Organizational needs statement
(linking FM to strategy)
|
Infrastruktur dan sistem di dalam
laman web ini
Infrastructure and systems within
the site
|
Pelan operasi
Operational plans
|
Analisis Jurang
Gap analysis
|
Estetika bangunan dan alasan
Aesthetics of buildings and
grounds
|
Rancangan lantai / merancang
pelan bangunan
Building floor plans/ stacking
plans
|
Cadangan untuk ruang / bangunan
baru
Recommendations for new spaces/buildings
|
Rancangan menelan untuk pembinaan
Phasing plans for building
|
Reka bentuk / konfigurasi seni
bina
Architectural design/configurations
|
Unjuran kos kemudahan / analisis
kos kitaran hayat
Facility cost projections/ life
cycle cost analysis
|
Anggaran pembinaan
Construction estimates
|
Belanjawan operasi
Operating budget
|
Analisis kapasiti dan cadangan
penggunaan
Capacity analysis and use
recommendations
|
Penilaian kejuruteraan
Engineering assessments
|
Pelan lantai atau carta hunian
Floor plans or occupancy charts
|
Jadual 1. Jadual Perbandingan untuk
Pelan Induk, SFP dan Pelan Taktikal
table
1. Comparison Table for Master Plan, SFP and Tactical Plan
Pertimbangan Tambahan
Additional Considerations
Kesan kewangan adalah pertimbangan tambahan
untuk semua SFP. Dengan kos jangka panjang dan impak keputusan kemudahan,
analisis kewangan adalah komponen yang sangat kritikal bagi mana-mana SFP.
Sejumlah alat kewangan tersedia untuk menilai senario, pilihan atau alternatif;
Walau bagaimanapun, dua komponen penting untuk menyediakan kes perniagaan
lengkap bagi mana-mana SFP. Pertama, SFP mesti menunjukkan bahawa kemudahan itu
menyokong misi dan strategi teras organisasi, dan analisis kewangan mesti
menunjukkan bahawa cadangan itu akan menghasilkan pulangan tertinggi pada
risiko terendah. Alat yang digunakan untuk menunjukkan dua pertimbangan
kritikal ini termasuk:
The financial impact is
an additional consideration for all SFPs. With the tremendous long-term cost
and impact of facility decisions, the financial analysis is an extremely
critical component of any SFP. A number of financial tools are available to
evaluate scenarios, options or alternatives; however, two components are
critical to provide the complete business case for any SFP. First, the SFP must
demonstrate that the facility supports the organization’s core mission and
strategy, and the financial analysis must demonstrate that the recommendations
will yield the highest return at the lowest risk. Tools used to demonstrate
these two critical considerations include:
·
Penyataan tujuan
kemudahan;
A statement of facility
objectives;
·
Analisis risiko opsyen;
Risk analysis of
options;
·
Analisis kemapanan;
Sustainability
analysis;
·
Sumber dan penggunaan
dana;
Sources and uses of funds;
·
Analisis perbelanjaan
operasi;
Operating expense
analysis;
·
ROI, NPV, IRR, dan
analisis tempoh bayaran balik;
ROI, NPV, IRR, and
payback period analysis;
·
Analisis kos kitaran
hayat / analisis kos hayat keseluruhan;
Life cycle cost
analysis/whole life cost analysis;
·
Penarafan kos / faedah
alternatif; dan
Cost/benefit rating of
alternatives; and
·
Cadangan dengan andaian
yang dinyatakan dengan jelas6.
Recommendation with
clearly stated assumptions6. 6 Van Mell Associates (2005) What is a Facility Plan?, June 2005.
Adalah penting untuk diperhatikan bahawa
dewan eksekutif, iaitu dewan pengarah, akan membuat keputusan mereka dari
ringkasan eksekutif atau analisis penarafan satu halaman, jadi ini adalah
dokumen kritikal untuk meluangkan masa untuk membangun. Kelulusan biasanya
bergantung pada persembahan CEO ringkas kepada lembaga dan cadangannya. Masa
yang dibelanjakan untuk menerangkan analisis dan cadangan ini adalah masa yang
dibelanjakan dengan baik untuk membuat persiapan fasa akhir proses.
It is important to note
that an executive council, i.e. board of directors, will make their decision
from the executive summary or one-page rating analysis, so this is the critical
document to spend time developing. Approvals usually hinge on the brief CEO
presentation to the board and his/her recommendations. Time spent explaining
these analyses and recommendations is time well spent in preparing for the
final approval phase of the process.
ANALISIS KHUSUS
SPECIALIZED
ANALYSES
Organisasi sering memerlukan analisis khusus
atau khusus tentang masalah kemudahan. Kajian ini boleh dilakukan secara
berasingan atau lebih kerap daripada SFP lengkap, tetapi senarai di bawah ini
menyediakan beberapa analisis kemudahan khas dan yang sering dimasukkan ke
dalam SFP.
Organizations often
require specific or specialized analyses of facility issues. These studies may
be done separately or more frequently than a complete SFP, but the list below
provides some typical facility analyses and ones that often are incorporated
into an SFP.
·
Analisis kelayakan
Feasibility analysis
·
Pajakan berbanding
analisis sendiri
Lease versus own
analysis
·
Membeli / membina /
memperluas / mengubahsuai analisis
Buy/build/expand/renovate
analysis
·
Kajian kemudahan
penggabungan / pengambilalihan
Merger/acquisition
facility study
·
Analisis penggunaan
tertinggi dan terbaik
Analysis of highest and
best use
·
Kajian penyatuan
Consolidation study
·
Kajian desentralisasi
Decentralization study
·
Pelan pengoptimuman
ruang (rancangan semula)
Space optimization plan
(restacking plan)
·
Anggaran dan
penjadualan projek
Project estimating and
scheduling
·
Kekal / bergerak
analisis7
Stay/move analysis7
Untuk penjelasan, kadang-kadang lebih mudah
difahami melalui proses penghapusan. Senarai di bawah ini membantu
menggambarkan apa perancangan kemudahan strategik tidak:
For clarification, it
is sometimes easier to understand through the process of elimination. The list
below helps illustrate what strategic facility planning is not:
·
Perancangan kemudahan:
Perancangan kemudahan memberi tumpuan kepada isu-isu harian taktikal dan
bukannya lebih banyak topik makro SFP; ia menyelesaikan masalah yang berkaitan
dengan spesifik, seperti di mana individu duduk atau jenis peralatan yang
diperlukan untuk menampung keadaan tertentu.
Facility planning: Facility planning
focuses on tactical day-to-day issues and not the more macro topics of SFP; it
solves problems related to specifics, such as where individuals sit or the type
of equipment required accommodating a specific situation.
·
Pengurusan Kemudahan:
Amalan menyelaraskan tempat kerja fizikal dengan orang dan kerja organisasi
yang mengintegrasikan pengetua pentadbiran perniagaan, seni bina dan sains
tingkah laku. Pengurusan kemudahan merangkumi pelbagai disiplin untuk
memastikan fungsi persekitaran yang dibina dengan mengintegrasikan orang,
tempat, proses dan teknologi.
Facility management: The practice of
coordinating the physical workplace with the people and work of the
organization integrating the principals of business administration,
architecture and the behavioral sciences. Facility management encompasses
multiple disciplines to ensure functionality of the built environment by
integrating people, place, processes and technology.
·
Pemrograman: Satu
program reka bentuk seni bina menetapkan kriteria yang membolehkan arkitek atau
arkitek dalaman untuk mereka bentuk bangunan atau ruang. Program reka bentuk
tidak diperlukan untuk membuat keputusan SFP. Sebaliknya, program makro atau
strategik adalah alat penting untuk perancang kemudahan strategik; ia biasanya
dibangunkan dengan menggunakan piawaian atau metrik (iaitu kaki persegi setiap
orang) untuk menjana keperluan ruang pesanan magnitud.
Programming: An architectural design
program sets forth the criteria that allow an architect or interior architect to
design the building or space. A design program is not required to make SFP
decisions. On the other hand, a macro or strategic program is an important tool
for the strategic facility planner; it is typically developed using standards
or metrics (i.e. square foot per person) to generate order-of-magnitude space
needs.
·
Reka bentuk tempat
kerja: Walaupun jenis dan piawaian tempat kerja adalah relevan dan mempunyai
kesan ke atas kualiti, kuantiti dan kos ruang, reka bentuk tempat kerja tidak
sinonim dengan SFP. Ia adalah salah satu daripada banyak pembolehubah yang
memerlukan pertimbangan dan berguna dalam menyokong penyelesaian strategik.8
Workplace design: While workplace types
and standards are relevant and have an impact on the quality, quantity and cost
of space, workplace design is not synonymous with SFP. It is one of numerous
variables that needs consideration and is useful in supporting the strategic
solution.8
·
Reka bentuk tapak dan
kemudahan: Perancangan kemudahan dan reka bentuk terperinci dicetuskan oleh
pengenalpastian dan pembiayaan projek-projek tertentu melalui proses
perancangan modal. Ini adalah fasa pelaksanaan spektrum perancangan -
terjemahan keperluan perniagaan ke dalam kemudahan nyata dan tindak balas alam
sekitar. Reka bentuk kemudahan memberikan wajah awam kepada organisasi.
Komponen pelan kemudahan terperinci termasuk: pengaturcaraan terperinci ruang
pengguna dan keperluan peralatan; reka bentuk tapak, reka bentuk seni bina dan
kejuruteraan; reka bentuk sistem terperinci; pemilihan bahan; dan dokumentasi
pembinaan.9
Site and facility
design: Facility planning and detailed design are
triggered by the identification and funding of specific projects through the
capital planning process. This is the implementation phase of the planning spectrum—the translation of
business needs into tangible facility and environmental responses. The design
of a facility gives a public face to the organization. Components of the
detailed facility plan include: detailed programming of user space and
equipment needs; conceptual site, architectural and engineering design;
detailed systems design; materials selection; and construction documentation.9
7 Van Mell Associates
(2005) What is a Facility Plan?, June 2005.
8 Robert A. Klein
(2003) Strategic facilities planning: Keeping an eye on the long view, Journal of
Facilities Management 2(4): 338-350.
9 Robert T. Hodgson
(2007) Strategic facility planning, View on Biotechnology, May 2007.
PENDEKATAN ORGANISASI KE SFP
ORGANIZATIONAL APPROACHES TO SFP
Perbezaan dalam budaya dan proses organisasi
akan sangat mempengaruhi bagaimana SFP dicapai. Jenis industri, keuntungan,
bukan keuntungan, dan organisasi kerajaan yang berlainan, akan mempunyai
persamaan dan perbezaan di antara unit perniagaan, pertumbuhan atau pengurangan
perniagaan, dan faktor-faktor lain termasuk keutamaan pengurusan untuk format
dan data tertentu. Klasifikasi untuk analisis ini diambil untuk tiga jenis
organisasi utama: perniagaan perkhidmatan, perniagaan perkilangan dan institusi
kerajaan / akademik. Terdapat persamaan dan keutamaan penting yang terdapat
dalam setiap jenis
Differences in
organizations’ culture and processes will strongly influence how the SFP is
accomplished. Different types of industries, profit, non-profit, and government
organizations, will have similarities and dissimilarities between business
units, growth or reduction of business, and other factors—including management
preferences for specific formats and data. Classification for this analysis is
taken to three primary types of organizations: service business, manufacturing
business and governmental/academic institutions. There are significant
commonalities and preferences found within each type.10
Dalam perniagaan perkhidmatan, terdapat
tumpuan yang konsisten terhadap reka bentuk orang dan kemudahan. Kebanyakan
perniagaan ini mempunyai kaedah pengumpulan dan interpretasi maklumat berpusat,
serta proses yang telah ditetapkan untuk menggunakan data. Kesamaan dalam
penetapan dan pencapaian matlamat perniagaan dan kemudahan ditemui di kalangan
organisasi perkhidmatan, serta perancangan yang agak pendek.
In a service business,
there is a consistent focus on people and facility design. Most of these
businesses have centralized information-gathering and interpretation methods,
as well as established processes to utilize the data. Similarities in setting
and achievement of business and facility goals are found among service
organizations, as well as relatively short planning horizons.
Dalam perniagaan perkilangan, SFP biasanya
lebih banyak dilakukan di laman sesawang daripada bukan seluruh syarikat,
memandangkan setiap lokasi berfungsi untuk menyokong peralatan, kakitangan dan
produk yang dihasilkan. Juga, banyak organisasi dalam kategori ini menggunakan
kaedah pengumpulan maklumat dan desentralisasi untuk interpretasi dan
penggunaan. Banyak kemudahan pembuatan mempunyai kebebasan yang signifikan
dalam menetapkan dan mencapai matlamat perniagaan dan kemudahan, yang
mengakibatkan perancangan yang agak pendek.
In manufacturing
businesses, a SFP is usually accomplished more on a site-by-site rather than
company-wide basis, since each location serves to support different equipment,
personnel and manufactured products. Also, many organizations in this category
use decentralized informationgathering and decentralized methods for
interpretation and utilization. Many manufacturing facilities have significant
independence in setting and achieving business and facility goals, which
results in relatively shorter-range planning.
Institusi-institusi kerajaan dan akademik
adalah organisasi yang sensitif terhadap perubahan politik, belanjawan ekonomi,
tahap layanan yang dikehendaki dan pendapat umum. Organisasi ini menggunakan
kedua-dua pengumpulan maklumat berpusat dan berpusat, yang membuat perancangan
jangka panjang untuk organisasi dalam kategori ini.
Governmental and
academic institutions are organizations sensitive to changes in politics,
economic budgets, desired levels of service and public opinion. These
organizations utilize both centralized and decentralized information-gathering,
which makes long-range planning the norm for organizations in this category.
Oleh kerana variasi yang luas dalam tiga
jenis industri ini, SFP yang dicadangkan, sedikit sebanyak, perlu diselaraskan
kepada jenis organisasi yang berbeza ini untuk mempertimbangkan faktor-faktor
yang disebutkan di atas yang mempengaruhi perancangan mereka. Oleh itu, proses
membuat SFP yang disesuaikan ini bermula dengan mengenal pasti jenis organisasi.
Sebaik sahaja jenis organisasinya dikenal pasti, lebih mudah untuk mengumpulkan
maklumat yang lebih relevan dan menggunakan teknik SFP, seperti pemodelan
perancangan senario, analisis SLP dan SWOT, untuk menganalisis maklumat yang
terkumpul dengan berkesan.
Due to the wide
variation in these three types of industries, the proposed SFP, to some extent,
will need to be adjusted to these differing types of organizations to consider
the above-mentioned factors affecting their planning horizons. The process of
creating this customized SFP, therefore, starts with the identification of the
types of organization. Once the organizational type is identified, it will be
easier to gather more relevant information and utilize SFP techniques, such as
scenario planning modeling, SLP and SWOT analysis, to effectively analyze
gathered information.
10 Stuart Pertz (1995) "Menetapkan
semula perancangan kemudahan strategik." Kemudahan 13 (1): 16-24.
10 Stuart Pertz
(1995) “Redefining strategic facilities planning.” Facilities 13(1): 16-24.
PROSES SFP
THE SFP PROCESS
Proses empat langkah untuk memahami situasi,
kemudahan, keadaan dan harapan, menganalisis keperluan dan perubahan yang
diperlukan, merancang, dan melaksanakan pelan yang diluluskan akan dijelaskan.
Banyak alat untuk setiap langkah proses empat langkah juga akan dicadangkan;
pautan untuk maklumat lebih terperinci disediakan untuk alat khusus yang
terlalu luas atau terperinci untuk diliputi dalam dokumen SFP ini.
A four-step process of
understanding the situation, facilities, conditions and expectations, analysing
the needs and changes required, planning, and then executing an approved plan
will be explained. Numerous tools for each step of the four-step process will
also be suggested; links for more-detailed information are provided for
specific tools too broad or detailed to be covered in this SFP document.
Memahami
Understanding
Pelan strategik menumpukan pada keperluan
jangka panjang, keperluan gambar dan visi organisasi yang lebih panjang. Kerana
SFP merapatkan pelan perniagaan strategik setiap organisasi yang unik,
penjajaran adalah penting untuk berjaya. Pembina kemudahan mesti memulakan
pembangunan SFP dengan memahami secara menyeluruh keperluan organisasi. Melalui
analisa dalaman yang sedia ada dan keperluan perniagaan, kerja yang dilakukan
oleh pasukan SFP sepenuhnya bergantung kepada keperluan khusus organisasi, dan
harus mengatasi perancangan strategik dan jarak jauh. Sebaliknya, ia juga perlu
menangani penilaian kemudahan semasa dan konseptualisasi, perancangan dan
pelaksanaan kemudahan baru.
The strategic plan
focuses on the longer-term, big picture needs and vision of the organization.
Because the SFP meshes with the strategic business plan of each unique
organization, alignment is critical for success. Facility mangers must begin
the development of the SFP by thoroughly understanding the needs of the
organization. Through existing internal analysis and business imperatives, the
work that an SFP team completes is entirely dependent upon the organization’s
specific needs, and should address both strategic and long-range planning.
Conversely, it should also address the evaluation of current facilities and the
conceptualization, planning and implementation of new facilities.
Pemahaman menyeluruh tentang situasi semasa
adalah perlu untuk menganalisis keperluan yang betul dan membandingkan keadaan
yang ada dengan keperluan tersebut
A thorough
understanding of the current situation is necessary in order to properly
analyze the needs and compare existing conditions to those needs.11
Secara umumnya, pelan strategik menyediakan
kombinasi dan pelbagai cadangan untuk memaksimumkan nilai aset korporat.
Pengurus kemudahan mempertimbangkan faktor seperti: misi organisasi, visi,
budaya dan nilai teras; kedudukan perniagaan semasa dan asas aset hartanah
semasa; arah keseluruhannya dan projek-projek yang sedang dijalankan dalam
perbadanan; bagaimana perniagaan boleh berubah; dan bagaimana perubahan
tersebut boleh menjejaskan keperluan hartanah korporat. Apabila pertimbangan
ini difahami dengan baik, pendekatan yang didorong oleh perniagaan diambil
untuk menganalisis kemudahan organisasi dan menetapkan matlamat dan target
sasaran yang ketara.
Commonly, strategic
plans provide a combination and range of recommendations to maximize the value
of a corporation’s assets. The facility manager considers factors such as: the
organization’s mission, vision, culture and core values; the current position
of the business and its current real estate asset base; its overall direction
and the projects currently underway within the corporation; how the business
may change; and how those changes may affect the real estate needs of the
corporation. Once these considerations are well understood, a business-driven approach
is taken to analyze the organization’s facilities and to set tangible goals and
plan targets.
Selalunya, organisasi mengambil pendekatan
yang didorong oleh kos yang ketat ke kemudahan mereka. Walaupun mereka cepat
melaksanakan dan sering kos efektif, pendekatan ini bagaimanapun tidak
mempunyai visi, gagal untuk menangani secara tepat penyampaian barangan dan /
atau perkhidmatan perniagaan yang sebenarnya, dan hanya mempunyai impak jangka
panjang yang sederhana untuk meningkatkan keseluruhan prestasi perniagaan
secara keseluruhannya.
Often, organizations
take a strictly cost-driven approach to their facilities. Although they are quick
to implement and are often cost-effective, this approach is nevertheless
lacking in vision, fails to adequately address the actual delivery of the
business goods and/or services, and has only a moderate long-term impact on
improving the overall performance of the business as a whole.
Sebaliknya, pendekatan yang didorong oleh
perniagaan-walaupun memerlukan jangka masa yang lebih panjang-memberikan visi
yang jelas untuk masa depan, mendapat sokongan pekerja dan meningkatkan
prestasi, yang menguatkan perniagaan secara kompetitif. Dengan menggunakan
pendekatan yang didorong oleh perniagaan ini, pasukan mengkaji aset hartanah
yang sedang dipegang oleh syarikat yang menggunakan data terkumpul, alat
pemodelan dan alternatif senario. Data ini sering merangkumi data pajakan dan
pemilikan, penilaian bangunan, footage persegi, piawaian penggunaan ruang dan
ciri lokasi.
In contrast, a
business-driven approach—despite necessitating a longer timeframe—delivers a
clear vision for the future, earns employee support and enhances performance,
which strengthens the business competitively. Using this business-driven
approach, the team studies the real estate assets that the corporation
currently holds using gathered data, modeling tools and scenario alternatives.
This data often includes lease and ownership data, building assessments, square
footages, space utilization standards and location characteristics.
Untuk menyediakan pelan komprehensif,
pengurus kemudahan dan pasukan SFP meneroka pelbagai matlamat perniagaan setiap
unit dalam perniagaan, dan menyatukan matlamat ini ke dalam analisis pelan
kemudahan. Input ini mentakrifkan keperluan masa hadapan dan harta tanah masa
depan berdasarkan matlamat korporat keseluruhan-bermula dengan perkhidmatan
yang dijangkakan, perubahan kakitangan yang dijangkakan dan teknologi baru yang
berpotensi. Pasukan ini menggunakan keperluan ini untuk meramalkan statistik
masa depan, demografi, penggunaan ruang, keperluan penyelenggaraan, pelaburan
modal dan kos operasi.
To provide a
comprehensive plan, the facility manager and SFP team explore the various
business goals of each unit in the business, and integrate these goals into the
facility plan analyses. This input defines future space and real estate needs
based on overall corporate goals—starting with anticipated services, expected
staffing changes and potential new technologies. The team uses these needs to predict
future headcounts, demographics, space utilization, maintenance requirements,
capital investment and operating costs.
Pada peringkat ini, pemahaman jelas tentang
matlamat SFP, serta proses kelulusan dan langkah-langkah untuk kejayaan, akan
lengkap dan mempunyai peringkat kedua.
At this stage, a clear
understanding of the goals of the SFP, as well as the approval process and measures
for success, will be complete and have the second stage follow.
11 John R. Glagola
(2002) Pengenalan Perancangan Kemudahan Strategik, Isu-Isu Harta Tanah 27 (1):
13-15.
11 John R. Glagola (2002) An Introduction to Strategic
Facilities Planning, Real Estate Issues 27(1): 13-15.
Analisis
Analysis
Apabila definisi yang jelas tentang keadaan
perniagaan telah ditubuhkan, pengurus kemudahan, perancang dan pereka mula
mempertimbangkan bagaimana untuk mengimbangi keperluan kemudahan semasa dengan
keperluan dan isu jangka panjang. Keperluan dan isu ini mungkin termasuk
demografi tenaga kerja, proses pembuatan, struktur organisasi dan budaya,
keperluan kawal selia komuniti dan kerajaan, kedudukan pasaran, dan kadar
kapasiti dan volum. Semua ini bergabung untuk menentukan elemen individu SFP.
Once a clear definition
of the business’ situation has been established, the facility manager, planners
and designers begin to consider how to balance current facility needs with
long-term needs and issues. These needs and issues may include workforce
demographics, manufacturing processes, organizational structure and culture, community
and government regulatory requirements, market position, and capacity rates and
volumes. All of these combine to define the individual elements of the SFP.
Perbandingan inventori dan keadaan semasa
dengan keperluan masa depan menyediakan jurang bahawa SFP akan ditangani.
Beberapa alat (lihat seksyen Alat Analisis) boleh digunakan untuk
membandingkan, menganalisis, menyelaras dan menjelaskan jurang ini dan
alternatif, senario dan cadangan yang dibuat.
The comparison of the
current inventory and conditions with the future needs provides the gap that
the SFP will address. A number of tools (see Analysis Tools section) may be
used to compare, analyze, coordinate and clarify this gap and the alternatives,
scenarios and recommendations that are made.
Alat Analisis
Analysis Tools
Perancangan Senario
Scenario Planning
Senario adalah alat untuk berfikir di
hadapan untuk menjangka perubahan yang akan memberi kesan kepada organisasi
anda. Senario boleh dianggap sebagai simulasi instruktif mengenai kemungkinan
keadaan operasi. Pendekatan ini mungkin digunakan bersama dengan model lain
untuk memastikan perancang benar-benar melakukan pemikiran strategik.
Perancangan senario mungkin amat berguna dalam mengenal pasti isu dan matlamat
strategik.
Scenarios are tools for
thinking ahead to anticipate the changes that will impact your organization.
Scenarios can be considered instructive simulations of possible operating
conditions. This approach might be used in conjunction with other models to
ensure planners truly undertake strategic thinking. Scenario planning may be
particularly useful in identifying strategic issues and goals.
1.
Pilih beberapa kuasa
luaran dan bayangkan perubahan berkaitan yang mungkin mempengaruhi organisasi,
seperti pasaran global, teknologi, perubahan dalam peraturan, perubahan
demografi, dan lain-lain. Imbas akhbar dan sumber Internet untuk tajuk utama
untuk mencadangkan perubahan yang berpotensi yang boleh menjejaskan organisasi
. Gunakan laporan trend IFMA dan persatuan lain.
Select several external
forces and imagine related changes that might influence the organization, such
as the global marketplace, technology, change in regulations, demographic
changes, etc. Scan newspapers and Internet sources for key headlines to suggest
potential changes that may affect the organization. Utilize IFMA’s and other
association’s trend reports.
2.
Bagi setiap perubahan
yang berpotensi, bincangkan tiga senario organisasi masa hadapan yang berbeza
(termasuk kes terbaik, kes terburuk dan semua kes / kes yang munasabah), yang
mungkin timbul dalam organisasi akibat daripada setiap perubahan. Meninjau
senario terburuk sering menimbulkan motivasi yang kuat untuk perubahan yang
diperlukan.
For each potential
change, discuss three different future organizational scenarios (including the
best case, worst case and all right/reasonable case), which may arise within
the organization as a result of each change. Reviewing the worst-case scenario
often provokes strong motivation for needed changes.
3.
Cadangkan apa yang
boleh dilakukan oleh organisasi, atau strategi yang berpotensi, dalam setiap
tiga senario untuk bertindak balas terhadap setiap perubahan.
Suggest what the
organization might do, or potential strategies, in each of the three scenarios
to respond to each change.
4.
Para perancang segera
mengesan pertimbangan umum atau strategi yang harus ditangani untuk menanggapi
kemungkinan perubahan luaran.
Planners soon detect
common considerations or strategies that must be addressed in order to respond
to possible external changes.
5.
Memilih perubahan
luaran yang paling mungkin untuk mempengaruhi organisasi, dalam tempoh tiga
hingga lima tahun akan datang, contohnya, dan mengenal pasti strategi yang
paling munasabah yang boleh dilakukan oleh organisasi untuk bertindak balas
terhadap perubahan ini.
Select the most likely
external changes to affect the organization, over the next three to five years,
for example, and identify the most reasonable strategies the organization can
undertake to respond to these changes.12
Produk proses ini bukan dokumen akhir,
tetapi memberi gambaran tentang bagaimana keputusan yang berbeza akan
mempengaruhi pulangan organisasi mengenai pelaburan, aliran tunai, beban
hutang, proses kerja dan produktiviti pekerja. Senario akan membimbing pembuat
keputusan dan memberi pertimbangan terlebih dahulu mengenai kesan potensi
keputusan kemudahan yang berbeza.
The product of this
process is not a final, cut-in-stone document, but provides insight into how
different decisions will affect the organization’s return on investment, cash
flow, debt load, work processes and productivity of its employees. Scenarios
will guide decision makers and provide advance consideration of potential
impacts of different facility decisions.
Perancangan Tata Letak Sistematik
(SLP)
Systematic Layout Planning (SLP)
Kaedah SLP telah dibangunkan oleh Muther (1973) untuk
mencipta susun atur blok konseptual. Kaedah berturut-turut menambah kategori
data yang rumit sehingga susun atur blok telah dijana, menjadikannya strategik
untuk alat taktikal.
The SLP method was developed by
Muther (1973) to create conceptual block layouts. The method successively adds
complex data categories until a block layout has been generated, making it a
strategic to tactical tool.
1.
Dokumen operasi semasa
(Deliverable: carta aliran)
Document the present operation
(Deliverable: flowcharts)
2.
Tentukan aktiviti dan perancangan
horizon (Deliverable: table)
Define the activities and planning
horizon (Deliverable: table)
3.
Membangunkan hubungan aktiviti
(Dihantar: rajah hubungan)
Develop activity relationships
(Deliverable: relationship diagram)
4.
Membangunkan hamparan keperluan
cuping persegi (Deliverable: spreadsheet)
Develop a square footage
requirements spreadsheet (Deliverable: spreadsheet)
5.
Mengembangkan susun atur pelan blok
(Deliverable: susun atur pelan blok)
Develop block plan layouts
(Deliverable: block plan layout)
6.
Membangunkan susun atur peralatan
(Dihantar: susun atur peralatan) 13
Development an equipment layout
(Deliverable: equipment layout)13
Analisis SWOT
SWOT Analysis
Analisis SWOT adalah satu lagi alat perancangan yang
digunakan untuk menilai secara strategik kekuatan, kelemahan, peluang dan
ancaman dalam projek atau usaha perniagaan. SWOT menggunakan objektif
perniagaan dan mengenal pasti faktor dalaman dan luaran yang sama baiknya atau
tidak sesuai untuk mencapai objektif tersebut. Keempat bidang yang
dipertimbangkan adalah:
SWOT Analysis is another planning
tool used to strategically evaluate the strengths, weaknesses, opportunities
and threats in a project or in a business venture. SWOT uses business
objectives and identifies both internal and external factors that are either
favorable or unfavorable to achieving that objective. The four areas considered
are:
·
Kekuatan: atribut organisasi
membantu untuk mencapai matlamat dan menerangkan bagaimana ia dapat
dimanfaatkan.
Strengths: attributes of the organization helpful to
achieving the objective and describing how they can be leveraged.
·
Kelemahan: sifat-sifat organisasi
yang berbahaya untuk mencapai matlamat dan bagaimana ia boleh diminimumkan atau
dinetralkan.
Weaknesses: attributes of the organization harmful to
achieving the objective and how they can be minimized or neutralized.
·
Peluang: keadaan luaran membantu
untuk mencapai matlamat.
Opportunities: external conditions helpful to achieving
the objective.
·
Ancaman: keadaan luaran yang
berbahaya untuk mencapai matlamat.
Threats: external conditions harmful to achieving the
objective.
Brainstorming (AGIR-geng di dalam
bilik)
Brainstorming (AGIR-a gang in a room)
Teknik ini lebih baik memastikan bahawa pelbagai
pandangan dan aspek diwakili, terutamanya jika individu dipilih dengan baik.
Kelemahan mungkin terlalu banyak input, yang mungkin menghasilkan
ketidakkonsistenan.14 Namun, dilakukan dengan betul, brainstorming memberikan
peluang untuk konsep kreatif dan inovatif yang mungkin tidak dapat diabaikan.
Oleh itu, adalah dicadangkan bahawa fasilitator profesional harus menjalankan
jenis sesi ini.
This technique better ensures that
various views and aspects are represented, particularly if the individuals are
chosen well. The downside may be too much input, which may yield
inconsistencies.14 However, done properly, brainstorming provides
opportunity for creative, innovative concepts that might otherwise be
overlooked. As such, it is suggested that a professional facilitator should
conduct these types of sessions.
Analisis Kreatif Strategik (SCAN)
Strategic Creative Analysis (SCAN)
Analisis Kreatif Strategik adalah proses perancangan
strategik, membuat keputusan dan menganalisis kajian kes. Contoh teknik
perancangan strategik yang menggabungkan analisis SWOT ialah analisis SCAN.
Proses SCAN dijelaskan dalam Ekshibit 1. (Langkah 3. Termasuk Objektif
Tertinggi - TRO) 15
Strategic Creative Analysis is a
process for strategic planning, decision making and analysing case studies. An
example of a strategic planning technique that incorporates a SWOT analysis is
SCAN analysis. The process of SCAN is described in Exhibit 1. (Step 3. Includes
the Top Rated Objective – TRO)15
13 Bodi Engineering
LLC (2003) Metodologi Perancangan Kemudahan, Okt. 2003.
13 Bodi Engineering LLC (2003) Facility Planning Methodology,
Oct. 2003.
14 David G. Cotts
(1999) Buku Panduan Pengurusan Kemudahan, AMACOM.
14 David G. Cotts (1999) Facility Management Handbook, AMACOM.
15 Winer, Leon (2008)
MBA Toolbox, Bab 1.2, akses dalam talian: http://mbatoolbox.org/stories/storyReader$19
15 Winer, Leon (2008) MBA Toolbox, Chapter 1.2, access online: http://mbatoolbox.org/stories/storyReader$19
Penandaarasan
Benchmarking
Penandaarasan adalah alat SFP yang sangat berguna untuk
membandingkan dan mengukur organisasi anda terhadap orang lain, di mana sahaja
di dunia, untuk mendapatkan maklumat mengenai falsafah, amalan dan
langkah-langkah yang akan membantu organisasi anda mengambil tindakan untuk
meningkatkan prestasinya. Ringkasnya, penandaarasan adalah amalan yang cukup
rendah untuk mengakui bahawa orang lain lebih baik pada sesuatu dan cukup bijak
untuk belajar bagaimana untuk menyamai, dan bahkan melampaui mereka.
Benchmarking is a very useful SFP
tool for comparing and measuring your organization against others, anywhere in
the world, to gain information on philosophies, practices and measures that
will help your organization take action to improve its performance. In summary,
benchmarking is the practice of being humble enough to admit that others are
better at something and being wise enough to learn how to match, and even
surpass, them at it.
Penandaarasan menggunakan banyak pemahaman organisasi
yang diperolehi dalam langkah pertama SFP untuk membandingkan amalan dan metrik
kepada pemimpin yang diiktiraf. Rangkaian dengan organisasi rakan sebaya,
pesaing, dan terutama untuk organisasi kemudahan, melawat organisasi
perkhidmatan yang memenangi anugerah memberikan wawasan untuk mengembalikan dan
menyesuaikan diri dengan operasi anda. Adaptasi adalah kunci-mengiktiraf proses
atau amalan yang baik dan menggunakannya dengan cara tersendiri anda dalam
organisasi anda adalah penanda aras kejayaan yang berjaya.
Benchmarking utilizes much of the
organizational understanding gained in the first step of SFP to compare
practices and metrics to recognized leaders. Networking with peer
organizations, competitors, and especially for facility organizations, visiting
award-winning service organizations provides insight to bring back and adapt to
your operations. Adaptation is the key—recognizing a good process or practice
and use it in your own specific way within your organization is the essenceof
successful benchmarking.
Untuk SFP berfungsi sebagai mekanisme yang
betul untuk menganalisis dan meningkatkan operasi kemudahan semasa, pendekatan
yang proaktif terhadap amalan dan perkhidmatan penandaarasan bagi
organisasi-organisasi yang diiktiraf sebagai pemimpin industri diperlukan.
Penandaarasan boleh dilakukan sebagai sebahagian daripada inisiatif
penyelenggaraan semula proses yang lebih luas, atau ia mungkin dijalankan
sebagai latihan yang melepaskan diri.16
In order for SFP to
serve as the right mechanism to analyze and improve current facility
operations, a proactive approach to benchmarking practices and services of
those organizations recognized as industry leaders is needed. Benchmarking may
be undertaken as part of a broader process reengineering initiative, or it
might be conducted as a freestanding exercise.16
Simulasi Organisasi
Organizational Simulation
Simulasi organisasi adalah satu kaedah yang
menonjol dalam kajian organisasi dan pengurusan strategik. Alat ini bertujuan
untuk memahami bagaimana organisasi beroperasi. Simulasi organisasi dapat
menerangkan penyelarasan operasi kemudahan berdasarkan pemahaman dan
menganalisis kesan alternatif dan kegiatan kemudahan yang saling berkaitan.
Kaedah ini dapat mengukur prestasi organisasi dan menyokong pemikiran
strategik.17
Organizational
simulation is a prominent method in organizational studies and strategic
management. This tool aims to understand how organizations operate. The
organizational simulation can describe the coordination of facility operations
based on understanding and analyzing the impact of interrelated facility
alternatives and activities. This method can measure organizational performance
and support strategic thinking.17
Perancangan
Planning
Hasil daripada analisis yang dilakukan,
keputusan akan menjadi tindakan tindakan yang jelas atau disyorkan dapat
disokong oleh analisis yang telah selesai. Cadangan ini akan menjadi intipati
SFP. Untuk menjadi mandat organisasi, kebanyakan pengurus kemudahan perlu
mengemukakan cadangan kepada pengurusan kanan, mendapatkan pembelian (sering
melibatkan beberapa rundingan dan pelarasan kepada pelan), dan mendapatkan
kelulusan dan pembiayaan akhir bagi rancangan yang dicadangkan. IFMA
menggunakan dan mengesyorkan metodologi kad skor seimbang untuk
mengintegrasikan perancangan ke dalam objektif organisasi, tetapi mengakui
bahawa setiap organisasi telah memilih kaedah untuk proses perniagaan dan
pengurusan kemudahan yang mematuhi dengan metodologi organisasi.
As a result of the
analyses performed, decisions will become apparent or recommended courses of
action can be supported by the completed analysis. These recommendations will
become the essence of the SFP. In order to be organizationally mandated, most
facility managers will need to present the recommendations to senior
management, obtain buy-in (often involving some negotiation and adjustment to
the plan), and get final approval and funding for the proposed plan. IFMA uses
and recommends the balanced scorecard methodology for integrating planning into
the organization’s objectives, but recognizes that every organization has
selected methods for business processes and facility management conforms to
align with the organization’s methodologies.
Berikut adalah langkah
utama dalam menubuhkan pelan:
The following are major steps in setting up
the plan:
·
Mendokumentasikan
objektif utama untuk ditangani (jurang) di SFP;
Document the primary
objectives to be addressed (the gap) in the SFP;
·
Menilai tapak, zon,
kos, buruh, persaingan dan semua faktor penting untuk kejayaan;
Evaluate sites, zoning,
costs, labor, competition and all factors critical for success;
·
Mengendalikan analisa
kewangan dan risiko untuk menumpukan pada mencari nilai maksimum;
Conduct financial and
risk analysis to focus on finding the maximum value;
·
Membangunkan alternatif
dengan cadangan dan keutamaan;
Develop alternatives
with recommendations and priorities;
·
Membangunkan proses
pemasaran SFP yang disyorkan untuk mendapatkan kelulusan pengurusan; dan
Develop a process for marketing
the recommended SFP to gain management approval; and
·
Dapatkan kelulusan
kewangan dan lain-lain yang diperlukan untuk melancarkan fasa tindakan
Obtain financial and
other approvals needed to launch the action phase.
Adalah penting untuk diperhatikan bahawa
sebaik sahaja diluluskan, SFP boleh terus berkembang dan menyesuaikan diri
dengan perubahan keadaan di dalam dan di luar organisasi. Fleksibiliti SFP yang
baik akan menampung pelarasan paling kecil.
It is important to note
that once approved, the SFP may continue to evolve and adapt to changing
conditions within and outside the organization. The flexibility of a good SFP
will accommodate most minor adjustments.
16 Steiss, Alan
Walter (2004) Perancangan Kemudahan Strategik: Perbelanjaan Modal dan
Pentadbiran Hutang, Lexington Books.
16 Steiss, Alan Walter (2004) Strategic Facilities Planning:
Capital Budgeting and Debt Administration, Lexington Books.
17 William B Rouse
dan Kenneth R. Boff (2005) Simulasi Organisasi, John Wiley & Sons
17 William B Rouse and Kenneth R. Boff (2005) Organizational
Simulation, John Wiley & Sons
Tindakan
Action
Selepas kelulusan, SFP sedia untuk
dilaksanakan. Pelaksanaan SFP biasanya memerlukan pembangunan projek atau
projek tertentu untuk menyampaikan ruang baru, diubah atau dikonfigurasi untuk
memenuhi keperluan organisasi. Projek khusus ini adalah satu proses unik yang
merupakan tambahan kepada SFP. Ini menjadi pelan taktikal yang disebutkan di
atas pada Jadual 1. Perancangan projek khusus dengan berlaku di luar SFP untuk
memenuhi fasa pelaksanaan terperinci. Sesetengah projek, terutamanya projek
ruang besar yang besar, boleh diuruskan oleh kumpulan khusus atau kontrak. Ia
adalah kritikal dalam kes-kes ini bahawa kemudahan tetap terlibat sebagai ahli
pasukan utama, untuk memastikan integrasi fasa perancangan dan operasi projek
tertentu.
After approval, the SFP
is then ready for implementation. Implementation of an SFP typically requires
development of a specific project or projects to deliver new, altered or
reconfigured space to meet the organizational need. This specific project is a
unique process which is supplemental to the SFP. This becomes the tactical plan
mentioned earlier in Table 1. Specific project planning with take place outside
the SFP to fulfill the detailed implementation phase. Some projects, especially
large new space projects, may be managed by specialty or contract groups. It is
critical in these cases that facilities stay involved as a core team member, in
order to ensure integration of the planning and operational phases of the
specific project.
Terlepas dari alat yang digunakan dalam
pembangunan SFP, SFP harus dilihat sebagai dokumen hidup yang melaporkan
penemuan dan membuat rekomendasi yang dianggap sebagai cadangan untuk
melaksanakan pelan dalam jangka waktu yang realistis, namun tetap
mempertahankan kelenturan untuk beradaptasi sesuai kebutuhan bisnis. Walaupun
pelaksanaan sedang berjalan, fleksibiliti untuk menyesuaikan diri dengan
keadaan berubah mungkin diperlukan. Adalah bijak untuk melihat SFP sebagai
"SFP semasa" memandangkan sebarang perubahan utama dalam keadaan
pasaran, prospek ekonomi atau kuasa lain mungkin memerlukan tahap perubahan
yang berbeza kepada dokumen asal. Ini adalah satu lagi sebab bahawa senario
sangat membantu-kerana mereka menjangkakan beberapa perubahan potensi ini. SFP
adalah alat pengurusan kemudahan utama yang digunakan untuk menyokong
keselarasan organisasi dengan visi organisasi, misi, matlamat dan objektif
sentiasa kritikal untuk kejayaan SFP.
Regardless of the tools
used in the development of an SFP, the SFP should be viewed as a living
document that reports findings and makes considered recommendations for
implementing the plan within a realistic time frame, yet maintains flexibility
to adapt as business requires. While implementation is in progress, flexibility
to adapt to changed conditions may be required. It is prudent to view a SFP as
the “current SFP” since any major change in market conditions, economic outlook
or other forces could require varying degrees of change to the original
document. This is another reason that scenarios are very helpful—since they anticipate
some of these potential changes. The SFP is a major facility management tool
used to support the organization—alignment with the organizational vision,
mission, goals and objectives is always critical for success of the SFP.
Dokumentasi bahagian SFP yang sangat berjaya
atau bermasalah, jika dinyatakan, dapat memberikan maklum balas yang berharga
untuk perancangan seterusnya. Sifat perancangan kitaran dan penambahbaikan
berterusan memberikan peluang untuk belajar dari setiap proses.
Documentation of
especially successful or problematic portions of the SFP, if noted, can provide
valuable feedback for the next iteration of planning. The cyclical nature of
planning and continuous improvement provides opportunities to learn from each
process.
MODEL PROSES SFP
SFP PROCESS MODEL
Gambar rajah berikut (pada muka surat 18)
adalah model proses yang dibangunkan untuk pencapaian SFP. Model proses ini
mengintegrasikan aktiviti berurutan, peserta, hasil dan hubungan antar
organisasi untuk berjaya apabila melaksanakan proses SFP empat langkah. Model
proses termasuk tiga lapisan peserta (pengurusan eksekutif, pengurus kemudahan
dan kakitangan) dan peranan ilustrasi yang sebenarnya melaksanakan setiap tugas
dalam proses pembangunan SFP.
The following diagram
(on page 18) is a process model developed for SFP accomplishment. This process
model integrates the sequential activities, participants, deliverables and
inter-relationships for an individual organization to be successful when
implementing the four-step SFP process. The process model includes three layers
of participants (executive management, facility manager and staff) and roles
illustrating who actually implements each of the tasks in the SFP development
process.
Pasukan SFP perlu berhubung rapat untuk
melaksanakan aktiviti-aktiviti dari pelancaran projek hingga fasa pelaksanaan
akhir dan penyelamatan untuk pembangunan rancangan kemudahan taktikal untuk
menyokong perancangan perniagaan organisasi. Aktiviti utama adalah selari
dengan proses empat langkah dan termasuk tugas-tugas seperti pengumpulan /
penanda aras data, analisis / sintesis, pembangunan / peramalan senario dan
pelaksanaan SFP.
The SFP team needs to
be closely connected to implement activities from the project launch through to
the final implementation phase and hand-off for development of the tactical
facility plans to support the organization’s business planning. Major
activities are aligned with the four-step process and include tasks such as
data gathering/benchmarking, analysis/synthesis, scenario development/forecasting
and SFP implementation.
Model proses diakhiri dengan pelepasan
kepada pelan kemudahan taktikal, yang sering merupakan pelan tahunan atau
anggaran pengurusan kemudahan. Maklum balas melalui semua fasa untuk
penambahbaikan berterusan ditunjukkan dengan anak panah di belakang. Ia juga
perlu diperhatikan bahawa tidak ada garis keras dan cepat yang menunjukkan
apabila satu fasa berakhir dan bermula seterusnya. Pelan aliran pada kadar yang
berbeza, disebabkan oleh keperluan organisasi yang berbeza dan arah pengurusan.
Peralihan tepat adalah tidak penting tetapi perlu mengikuti keperluan
organisasi anda sendiri.
The process model ends
with the hand-off to a tactical facility plan, which often is the facility
management annual plan or budget. Feedback through all phases for continuous
improvement is shown with arrows in reverse. It should also be noted that there
are no hard and fast lines indicating when one phase ends and the next starts.
Plans flow at different rates, due to differing organizational requirements and
managerial direction. The precise transitions are unimportant but need to
follow your own organization’s requirements.
Langkah Seterusnya -
Kitaran Kehidupan Bangunan
Next Steps - The Building Life Cycle
Walaupun model proses SFP berakhir dengan
pelepasan kepada pelan kemudahan taktikal, realitinya adalah bahawa proses
perancangan strategik tidak akan berakhir. Jarang bangunan tidak disentuh
selepas ia dibina. Kemudahan boleh dinilai beberapa kali sepanjang hayatnya.
Kos perancangan, reka bentuk dan pembinaan bangunan yang asal adalah hanya
sebahagian kecil daripada jumlah biaya pemilikan (TCO).
Although the SFP
process model ends with the hand-off to a tactical facility plan, the reality
is that the process of strategic planning should be neverending. Seldom does a
building go untouched after it is built. A facility may be evaluated several
times during its lifetime. The cost of the original planning, design and
construction of a building is only a small percentage of its total cost of
ownership (TCO).
Oleh kerana proses reiteratif perancangan
kemudahan strategik berterusan sepanjang hayat bangunan, adalah penting bahawa
pengurus kemudahan mengambil kira kos kitaran hayat (LCC). LCC adalah kos
bangunan sepanjang hayatnya, dalam jangka masa kini, yang merangkumi semua kos
yang berkaitan dengan perancangan, reka bentuk, pembinaan, operasi,
penyelenggaraan dan peningkatan modal dari masa ke masa dan akhirnya kos
pelupusan. Ini benar terutama dalam persekitaran pelbagai bangunan. Dengan
berbilang bangunan, bangunan akan sentiasa wujud dalam keadaan keadaan yang
berlainan, dari masa ke hayat berguna yang baru. Untuk membangunkan SFP yang
menyeluruh, pengurus kemudahan mesti mempertimbangkan jumlah kos setiap gedung
- dengan mengambil kira semua kos yang tenggelam sehingga kini, sebagaimana
yang diterangkan di atas, serta fungsi semasa mereka.
As the reiterative
process of strategic facility planning continues over the lifetime of a
building, it is imperative that the facility manager take into account it’s
life cycle cost (LCC). LCC is the cost of the building over its lifetime, in
present value-terms, which includes all costs associated with the planning,
design, construction, operations, maintenance and capital improvements over
time and ultimately the cost of disposition. This is especially true in a
multi-building setting. With multiple buildings, there will always be buildings
in different states of condition, from new to end of useful life. To properly
develop an all-encompassing SFP, the facility manager must consider the total
cost of each building—taking into account all of the sunk costs to date, as
described above, as well their current functionality.
SFP Process Model
Rajag 2 : Model Proses SFP
Figure 2. SFP Process Model
Winer, Leon (2008) MBA Toolbox,
Chapter 1.2, access online: http://mbatoolbox.org/stories/storyReader$19
DEFINISI
DEFINITIONS
Alat analisis - Sebarang proses yang digunakan untuk menilai beberapa
aspek item. Setiap alat digunakan untuk tujuan tertentu. Beberapa alat
digariskan dalam kertas putih ini.
Analytical tools – Any process used to evaluate some
aspect of an item. Each tool is used for a
specific purpose. Several tools are outlined in this
white paper.
Balanced Scorecard - Sistem pengukuran prestasi perniagaan yang dibangunkan
oleh Robert S. Kaplan dan David P. Norton yang menyediakan kaedah untuk
menyelaraskan aktiviti perniagaan kepada strateginya, dan memantau prestasi
matlamat strategik dari masa ke masa. Kad skor seimbang adalah kaedah topdown
untuk menerjemahkan misi dan strategi organisasi ke dalam hubungan ketara,
hubungan, aktiviti khusus, dan langkah-langkah yang diperlukan untuk berjaya.
Kad skor seimbang boleh mempertimbangkan kepuasan pekerja, metrik kos, metrik
produktiviti, dan sebagainya.
Balanced Scorecard – A business performance measurement
system
developed
by Robert S. Kaplan and David P. Norton that provides a method to align
business activities to its strategy, and monitor
performance of strategic goals over time. The balanced
scorecard is a topdown method of translating an
organization’s mission and strategy into tangible
linkages, interrelationships, specific activities, and measures
necessary for success. A good balanced scorecard
may take into consideration employee
satisfaction, cost metrics, productivity metrics, etc.
Penilaian Keadaan Bangunan - Kajian lengkap tentang keadaan semasa sebuah bangunan
untuk menentukan keadaan semasa mereka dan anggaran kos untuk membetulkan
apa-apa kekurangan. Ia disediakan dalam format laporan, sering termasuk gambar
dan gambar rajah yang menggariskan kawasan masalah, pembaharuan atau pembaikan
yang diperlukan dan masalah.
Building Condition Assessment – A complete review of the current
state of a building to determine their current
condition and estimated cost to correct any deficiencies.
It is provided in a report format, often including
photographs and diagrams outlining problem areas, needed
updates or improvements and problems.
Peningkatan Modal - Struktur atau peralatan utama yang dibina atau dipasang
untuk menambahkan nilai dan / atau keupayaan secara kekal kepada harta benda.
Capital Improvement – A structure or major piece of
equipment built or installed to permanently add value
and/or capacity to property.
Analisis Jurang - Teknik untuk menentukan langkah-langkah yang akan
diambil dalam bergerak dari keadaan semasa ke keadaan masa depan yang diingini.
Gap Analysis – Technique for determining the steps
to be taken in moving from a current state to a
desired future state.
IRR - Kadar Pulangan Dalaman - Diskaun atau kadar faedah di
mana nilai semasa bersih pelaburan adalah sama dengan sifar.
IRR – Internal Rate of Return – The
discount or interest rate at which the net present value of an investment is equal to
zero.
LCC - Kos kitaran hayat - Proses menentukan kos bangunan
sepanjang hayatnya, dalam nilai nilai masa kini, yang merangkumi semua kos yang
berkaitan dengan perancangan, reka bentuk, pembinaan, operasi, penyelenggaraan
dan penambahbaikan modal dari masa ke masa, tolak nilai sisa dan pada akhirnya
kos melupuskannya.
LCC – Life Cycle Costing – The process of determining the cost
of a building over its lifetime, in present value
terms, which includes all costs associated with
the planning, design, construction, operations,
maintenance and capital improvements over time,
less any residual value and ultimately the cost of
disposing of it.
NPV - Nilai Had Semasa Bersih - Alat analisis yang digunakan
untuk menilai kos sesuatu projek dengan menggunakan kos yang dijangka (kadar
faedah atau halangan) dari masa ke masa.
NPV – Net Present Value – An analytical tool used to evaluate
the costs of a project using projected cost of
money (interest or hurdle rate) over time.
ROI - Pulangan Pelaburan - Nisbah wang yang diperoleh atau
hilang pada seorang pelabur berbanding dengan jumlah wang yang dilaburkan. ROI
tidak menunjukkan berapa lama pelaburan dibuat.
ROI – Return on Investment – The ratio of money gained or lost
on an investmen relative to the amount of money invested. ROI does not indicate how long an investment
is held.
Analisis Tempoh Pulangan - Alat analisis yang digunakan untuk mengira tempoh masa
yang diperlukan untuk pulangan atas pelaburan untuk membayar balik jumlah
pelaburan asal.
Payback Period Analysis – An analysis tool used to calculate
the period of time required for the return on an
investment to repay the sum of the original investment.
TCO - Jumlah Kos Pemilikan - Anggaran kewangan yang direka
untuk membantu pengurus kemudahan menaksir jumlah kos perancangan, perancangan,
pembinaan, operasi dan penyelenggaraan bangunan.
TCO – Total Cost of Ownership – A
financial estimate designed to help facility managers assess the total cost of planning,
designing, constructing, operating and maintaining
a building.
Perancangan Senario - Pengujian strategi perniagaan terhadap satu siri niaga
hadapan alternatif.
Scenario Planning – The testing of business strategies
against a series of alternative futures.
Pelan Kemudahan Strategik - Pelan kemudahan dua hingga lima tahun merangkumi
keseluruhan portfolio ruang milik dan / atau yang dipajak yang menetapkan
matlamat kemudahan strategik berdasarkan objektif (strategik perniagaan)
organisasi. Matlamat kemudahan strategik juga menentukan rancangan taktikal
jangka pendek, termasuk keutamaan dan pembiayaan untuk, projek berkaitan
kemudahan tahunan.
Strategic Facility Plan – A two-to-five year facility plan
encompassing an entire portfolio of owned and/or
leased space that sets strategic facility goals based
on the organization’s strategic (business) objectives.
The strategic facility goals, in turn, determine
short-term tactical plans, including prioritization of,
and funding for, annual facility related projects.
Perancangan Kemudahan Strategik - Proses di mana organisasi pengurusan kemudahan
membayangkan masa depannya dengan menghubungkan tujuannya kepada strategi
keseluruhan organisasi dan kemudian mengembangkan matlamat, objektif, dan
rancangan tindakan untuk mencapai masa depan. Hasil daripada proses perancangan
kemudahan strategik adalah pelan kemudahan strategik.
Strategic Facility Planning – The process by which a facility
management organization envisions its future
by linking its purpose to the strategy of the
overall organization and then developing goals,
objectives, and action plans to achieve that future. The
result of the strategic facility planning process
is the strategic facility plan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan