OBJECTIVE : Memberi
pendedahan kepada pelatih mengenai sistem
pengurusan
penyimpanan bahan guna habis
Memberi
pengetahuan supaya pelatih-pelatih dapat membudayakan
diri tentang tanggungjawab kerja yang diberi
dengan berpandukan
proses pemeriksaan
inventory
MENGANALISIS KEMUDAHAN DAN
PENGGUNAAN INVENTORI
1. Definisi
Inventori – bahan mentah , barang separa
siap atau barang siap yang disimpan untuk kegunaan pada masa hadapan.
Stok - ialah barang gunahabis seperti
alat tulis, alat ganti bagi tujuan penyelenggaraan dan barang kelengkapan
pejabat tak luak yang rendah nilainya di mana tidak ekonomik untuk dikesan satu
persatu.
Aset - adalah barangan tak luak yang
mempunyai jangka hayat lebih daripada setahun dan nilai/kosnya RM3000 (Nilai harga ini bergantung kepada ketetapan sesebuah syarikat) atau
lebih seunit.
2.
Sumber
a)
Mengawasi
aktiviti perolehan serta pengurusan stor berjalan dengan lancar, teratur dan
sistematik.
b)
Setiap
pembelian dibuat mengikut perancangan bagi mengawal pembaziran di mana paras
stok hendaklah sentiasa dipantau seperti berikut: -
d)
Kumpulan
A mengandungi 30% daripada barang-barang yang disimpan yang mempunyai nilai
pembelian tahunan tertinggi;
▪
Kumpulan
B mengandungi 70% bakinya.
e)
Paras
stok yang harus disimpan pada satu-satu masa bagi barang-barang yang boleh
dibeli di pasaran tempatan adalah seperti berikut: -
Kumpulan A
Kuantiti Stok Maksima
|
-
|
4 bulan penggunaan
|
Angka Menokok Stok
|
-
|
3 bulan penggunaan
|
Kuantiti Stok
Minima
|
-
|
2 bulan penggunaan
|
Kumpulan B
|
||
Kuantiti Stok Maksima
|
-
|
6 bulan penggunaan
|
Angka Menokok Stok
|
-
|
3 bulan penggunaan
|
Kuantiti Stok
Minima
|
-
|
2 bulan penggunaan
|
f)
Memastikan
semua inventori dan aset diselenggara dengan teratur dan Pegawai Pengawal/Ketua
Pusat Tanggungjawab hendaklah memastikan kawalan seperti berikut dilaksanakan:
-
g)
Daftar-daftar
(inventori, aset dan pergerakan) hendaklah disenggarakan dan semua harta
hendaklah mempunyai tanda Hak dan apabila dijual pada orang awam hendaklah
dipadam atau dibatalkan.
h)
Supaya
semua inventori dan aset tetap hendaklah diperiksa pada setiap hujung tahun dan
hendaklah menandatangani dan menarikhkan daftar yang berkenaan dan mengemukakan
satu laporan kepada Bendahari. Laporan itu hendaklah mengandungi tahun
diperolehi, kos, lokasi, jenis inventori/aset dan catatan
i)
Memastikan
bahawa proses keusangan stok tidak dibiarkan berpanjangan dan tindakan
pelupusan hendaklah disegerakan supaya tidak timbul masalah kesesakan di
ruangan stor dan kerumitan dalam pengurusan stor.
j)
Memastikan
Harta hanya digunakan untuk tujuan rasmi.
k)
Menginsurankan
harta dengan memaklumkan kepada Bendahari dan perkara-perkara yang berkaitan
dengannya.
l)
Semua
kos penyelenggaraan/servis harta hendaklah direkod dan dikemaskini.
m)
Melapor
dan merekodkan penerimaan harta yang diterima dalam bentuk hadiah kepada Bendahari.
n)
Ketua
Pusat Tanggungjawab dan pegawai –pegawai yang diberikuasa hendaklah mematuhi
sepenuhnya peraturan tatacara pengurusan Harta Universiti. Kecuaian atau
pelanggaran peraturan adalah terikat kepada peraturan.
o)
Membuat
laporan serta-merta apabila barang didapati hilang.
p)
Mencadangkan
pelupusan dengan membuat laporan kepada Jawatankuasa Pelupusan.
3. Objektif
Kawalan Inventori
a) memastikan stok
berada pada tahap optimum.
b) memastikan aktiviti
pengeluaran dijalankan secara berterusan.
c) memenuhi keperluan
pasaran apabila diperlukan.
d) mengelakkan risiko
kerosakan dan kecurian inventori.
e) meminimumkan kos
pemegangan inventori
4. pengurusan inventori
Analisis ABC
– satu kaedah
mengkelas tahap kepentingan inventori dalam sesebuah perniagaan.
– item dikelaskan
kepada tiga iaitu kelas A, B dan C.
– item kelas A, 70% –
80% penggunaan daripada jumlah ringgit penggunaan.
– item kelas B, 15% –
25% penggunaan.
– item kelas C, 5%
jumlah ringgit penggunaan.
b) EOQ (Economic Order Quantity)
– kuantiti
pesanan ekonomi- menentukan kuantiti pesanan optimum yang
meminimumkan jumlah kos berubah mengikut saiz pesanan apabila permintaan
dapat diramalkan.
– andaian – andaian dalam EOQ;
i. kadar permintaan diketahui dan
konsisten.
ii. item diterima sekaligus.
iii. keputusan item tidak bergantung
antara satu sama lain.
iv. masa menunggu diketahui dengan pasti
dan bersifat malar.
v. hanya dua kos terlibat, kos pesanan
dan kos pegangan.
EOQ = Q = √2DS
√h
c) JIT (Just In Time)
– Sistem tepat pada masa, dikenali sebagai system
inventori sifar.
– Ia mengkehendaki pembekal
menghantar bekalan kepada pelanggan tepat pada masanya dengan saiz inventori
seberapa minimum yang mungkin dan barang yang dikeluarkan diedarkan terus ke
pasaran.
Kebaikan JIT
1. mengurangkan
kos penyimpanan inventori.
2. Mengelakkan
pembaziran masa, tenaga dan kos.
3. Meningkatkan
kecekapan pengeluaran.
4. Membolehkan
keluaran dihasilkan tepat pada waktu.
Ciri penting JIT
1. pengeluar
mempunyai hubungan yang rapat dengan pembekal.
2. Masa
penyediaan yang pendek.
3. Pengekalan
kualiti tinggi yang berterusan
4. Pengekalan
saiz lot yang kecil.
5. Keseragaman
stesen kerja.
6. Penggunaan
komponen dan kaedah kerja yang sama.
7. Masa
bekerja fleksibel.
8. Penyenggaraan
peralatan yang baik.
9. Mengamalkan
sistem penarikan.
SOALAN
1. Nyatakan definisi
perkara di bawah ?
a. Inventori ________________________________________________________________________________________________________________________
b. Aset
________________________________________________________________________________________________________________________
2. Mengapakah pembelian bahan memerlukan kawalan
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Senaraikan
objektif kawalan Inventori
a.___________________________________________________
b.____________________________________________________
c.____________________________________________________
Tiada ulasan:
Catat Ulasan