CONTOH TUGASAN PEMBANGUNAN PEMASARAN
1.0 LATAR
BELAKANG SYARIKAT
Express Design yang bertapak di Kelantan merupakan sebuah syarikat atau
pengusahaan percetakan baju. Syarikat kami menawarkan pelbagai jenis reka
bentuk dan corak kepada pelanggan. Kualiti dakwat yang tahan lama dan
kepelbagaian reka bentuk corak serta kualiti kain yang di import merupakan
keistimewaan syarikat kami. Oleh itu, syarikat kami lebih focus kepada kualiti
dan keistimewaan penghasilan untuk kepuasan hati pelanggan. Dengan ini, kami
menjadikan nama Express Design sebagai nama syarikat kami supaya pelanggan
dapat mengenal produk yang kami tawarkan.
Syarikat kami merupakan syarikat utama yang berpangkalan di Pasir Mas.
Kami telah membuka sebanyak 5 kedai yang menyediakan perkhidmatan percetakan
baju di seluruh negeri didalam Malaysia. Antaranya adalah di Kelantan,
Terengganu, Pahang, johor, kuala lumpur. Selain itu, cetak baju kami mendapat
sambutan memberangsangkan dari luar Negara iaitu sempadan Thailand (Golok)
Kelebihan yang ada daripada Express Design ialah penghasilannya cetak
baju original daripada daerah Pasir Mas yang mana peralatan yang di import dari
Thailand dan dicetak di pasir mas Kelantan.
2.0 LATAR
BELAKANG PENGURUS PEMASARAN
Nama : DORRIS YENG
No Kad Pengenalan :
931114-03-XXXX
Alamat :
Jalan Engku Muda Syed Daud, Batu Tiga Repek, 17070 Pasir Mas
Kelantan
Jawatan :
Pengurus Pemasaran Express Design
Tahap Pendidikan :
Ijazah Pengurusan Pemasaran
Pengalaman
Kerja : pam minyak, buruh kilang kayu, dan
jurujual perabot,
3.0 MISI
DAN VISI SYARIKAT
3.1 Misi
Menawarkan percetakan baju yang berkualiti tinggi setaraf jenama
terkemuka dan memenuhi cita rasa penduduk Malaysia yang mempunyai pelbagai kaum
dan budaya.
3.2 Visi
Menjadikan syarikat percetakan baju yang terbesar di Malaysia dan mampu
memasuki beberapa Negara luar seperti Thailand, Indonesia, Brunie, Dan
Singapure.
4.0 TUGAS
DAN TANGGUNGJAWAB
·
Strategi periklanan dan promosi.
·
Kajian pasaran
·
Membuat penilaian prestasi syarikat.
·
Meningkatkan jualan produk
·
Mengenalpasti kehendak pelanggan.
5.0 PRINSIP
DAN MATLAMAT SYARIKAT
5.1 Prinsip:
·
Memberikan layanan terbaik kepada setiap
pelanggan.
·
Memastikan pelanggan sentiasa berpuas
hati dengan perkhidmatan kami.
5.2 Matlamat:
·
Mendapat lebih banyak pelanggan.
·
Menarik usahawan lain untuk bekerjasama bagi
menambah cawangan di tempat lain.
·
Menjadikan produk kami terkenal seluruh
Malaysia, serta Negara-negara berhampiran.
6.0 PROSES
PEMASARAN
7.0 STRATEGI
PEMASARAN 4P
PRODUK
PRODUCT
|
HARGA
PRICE
|
PROMOSI
PROMOTION
|
TEMPAT
PLACE
|
Cetak baju
|
Seimbang dengan harga pasaran, mampu milik
|
Potongan harga bagi tempahan 30 unit ke atas
|
Kawasan Perindustrian Apam, Lubok Jong 17000
Pasir Mas Kelantan
|
7.1 Produk
Syarikat kami mengeluarkan produk yang berkualiti tinggi yang mampu
bersaing dengan produk lain. Kami lebih focus kepada kehendak pelanggan supaya
produk yang kami tawarkan memenuhi citarasa pelanggan. Kami sering melakukan
kajian dan perbandingan produk supaya kami dapat mengeluarkan produk yang lebih
berkualiti. Berikut adalag senarai produk yang kami syarikat kami sediakan.
Bil
|
Produk (baju)
|
1
|
T-shirt biasa tak berkola lengan pendek
|
2
|
T-shirt biasa berkola lengan pendek
|
3
|
T-shirt biasa tak berkola lengan panjang
|
4
|
T-shirt biasa berkola lengan panjang
|
5
|
Jersi tak berkola lengan pendek
|
6
|
Jersi berkola lengan pendek
|
7
|
Jersi tak berkola lengan panjang
|
8
|
Jersi berkola lengan panjang
|
Bekalan Bahan
Cetak
|
||||
Bil
|
Pembekal
|
Lokasi
|
baju
/aksesori/dakwat
|
Terma
(Kredit/Tunai)
|
1
|
Earring
|
Bangkok
|
baju
|
Tunai
|
2
|
Nagoya
|
Shah Alam
|
baju
|
Tunai
|
3
|
Chantek
Aksesori
|
Sungai Buloh
|
Aksesori
|
Tunai
|
4
|
Shen Tai,
Ghuangzou
|
China
|
dakwat
|
Tunai
|
7.2 Harga
Harga produk yang kami tawarkan adalah berpatutan yang dapat bersaing
dengan produk lain. Harga kami tawarkan mengikut kualiti produk dan tidak
membebankan pengguna. Setiap pengiraan harga telah kami lakukan terlebih dahulu
sebelum pengeluaran produk supaya target pemasaran harga kami tidak lari dan
cuba merendahkan harga jualan kepada pelanggan serta mendapat keuntungan yang
bertatutan.
Bil
|
Produk (baju
1unit)
|
Harga (RM)
|
1
|
T-shirt biasa
tak berkola lengan pendek
|
10
|
2
|
T-shirt biasa
berkola lengan pendek
|
12
|
3
|
T-shirt biasa
tak berkola lengan panjang
|
12
|
4
|
T-shirt biasa
berkola lengan panjang
|
15
|
5
|
Jersi tak
berkola lengan pendek
|
15
|
6
|
Jersi berkola
lengan pendek
|
17
|
7
|
Jersi tak
berkola lengan panjang
|
17
|
8
|
Jersi berkola
lengan panjang
|
20
|
7.2.1 KOS
BAGI T-SHIRT BIASA
7.2.1.1 Kos Anggaran Jualan
Produk
MASA
|
Kuantiti ×
harga
|
Jumlah(RM)
|
Minggu
|
500unit × RM20
|
10 000
|
Bulan
|
2 000unit ×
RM20
|
40 000
|
7.2.1.2 Kos Pengeluaran Produk
MASA
|
Baju (RM10unit)
|
Upah (RM)
|
DAKWAT (RM)
|
SAMPINGAN (RM)
|
Jumlah (RM)
|
Minggu
|
500unit
|
1 500
|
1 200
|
500
|
8 200
|
Bulan
|
2 000unit
|
6 200
|
5 000
|
2 000
|
33 200
|
7.2.1.3 KOS ANGGARAN KEUNTUNGAN
MASA
|
KOS
JUALAN – KOS PENGELUARAN (RM)
|
JUMLAH
(RM)
|
MINGGU
|
10
000 – 8 200
|
1
800
|
BULAN
|
40
000 – 33 200
|
6
800
|
7.2.2 KOS
PERMULAAN PROJEK
7.2.2.1 PERBELANJAAN
PERMULAAN
BARANGAN
|
HARGA (RM)
|
Lesen perniagaan
|
1250
|
Minyak
|
300
|
Elektrik
|
800
|
Sewa lori
|
150
|
Khusus cetak baju
|
1500
|
Air
|
1000
|
Telefon
|
150
|
Strimeyx
|
40
|
JUMLAH
|
5190
|
7.2.2.2 PEMBELIAN ASET TETAP
BARANGAN
|
HARGA(RM)
|
Kipas dinding
|
Rm 600
|
Air cond (2 x RM 1 700)
|
RM 3 400
|
Mikser (1x RM 3 500)
|
RM 3 500
|
Cctv (4 x RM 600)
|
RM 2 400
|
Van terpakai
|
RM 8 000
|
Kerusi &
meja
|
RM 4 900
|
Alam (5 x RM
350)
|
RM 1 750
|
Mesin
fotostat
|
RM 2 000
|
Mesin juru wang (2 x RM600)
|
RM 1 200
|
Komputer (4 x RM 1
500)
|
RM 6 000
|
Kedai
|
RM 150 000
|
Meja & kerusi
pejabat
|
RM 2 200
|
Mesin punch kad
|
RM 800
|
LAIN-LAIN
|
RM 3 000
|
JUMLAH
|
RM 189 750
|
7.2.2.3 Perbelanjaan Pemasaran
Barangan
|
Harga(RM)
|
Kad perniagaan
|
300
|
Kertas iklan
|
200
|
Jumlah
|
500
|
7.3 Promosi
Syarikat kami melakukan pelbagai jenis promosi bagi memastikan produk
kami dikenali dan mendapat perhatian oleh pelanggan. Promosi ini juga untuk
mengekalkan pelanggan serta menambahkan bilangan pelanggan. Setiap promosi
dibuat adalah untuk memenuhi citarasa pelanggan. Syarikat kami menggunakan
pelbagai jenis promosi untuk menarik perhatian pelanggan.
7.3.1 Pengiklanan
Jenis pengiklanan yang kami buat adalah kami menggunakan poster dan
banner yang dilekatkan di setiap kawasan perumahan yang berhampiran dengan
premis cetak baju kami. Ianya bertujuan untuk memberitahu pelanggan mengenai
kewujudan cetak baju kami di kawasan mereka.
7.3.2 Promosi
jualan
Syarikat kami
menyediakan promosi jualan. Antaranya, potongan harga dan kad keahlian. Ianya
bertujuan untuk menarik hati dan perhatian pengguna untuk menggunakan produk
kami
Jenis promosi
|
Tahap potongan
harga(%)
|
Akhir tahun
|
20
|
Tempahan 30
unit keatas
|
10
|
Kad keahlian
|
10 keatas
|
7.3.3 Pemasaran
Internet
Syarikat kami menggunakan laman sosial seperti Facebook, Twitter,
Instagram dan pelbagai lagi.tujuannya untuk memperluaskan jualan kami hingga ke
seluruh Malaysia. Penggunaan cara ini lebih mudah dan menggunakan kos yang
sangat rendah. Kami menyediakan tempahan online kepada pelanggan. Segala
maklumat mengenai cetak baju dicatatkan di dalam pengiklanan tersebut.
7.4 Tempat
7.4.1 Lokasi
premis
Kawasan
Perindustrian Apam, Lubok Jong 17000 Pasir Mas Kelantan.
Kawasan ini strategi kerana ia merupakan tempat tumpuan pelanggan untuk
pembelian barangan borong. Hal ini kerana kawasan itu teletak berhampiran Kolej
Kemahiran Tinggi Mara, Kem Panglima Pusu 40, sekolah SMK Panglima Raja dan
persekitarannya dipenuhi dengan kilang-kilang.
7.4.2 Peta
Lokasi
Epul Cetak
Baju Pasir Mas
|
7.4.3 Waktu operasi perniagaan
Waktu Perniagaan
: 8.00 Pagi hingga 5.00 Petang
Hari
Cuti :
setiap Jumaat dan Cuti Umum
7.4.4 Gambar
premis
8.0 PESAINGAN
Persaingan merupakan perkara biasa dalam perniagaan. Bagi memasuki
perniagaan ini, kami perlu bersaing dengan lebih dari segi mutu dan kualiti.
Pelanggan akan memilih perkhidmatan yang berkualiti dan harga yang berpatutan.
Kualiti dari segi kebersihan juga perlu diutamakan. Kami memiliki pesaing yang
amat ramai kerana industri percetakan baju merupakan industri yang makin meluas
zaman ini.
Terdapat pelbagai pesaing yang kami perlu bersaing sama ada dari segi
pemasaran ataupun kualiti produk. Setiap cawangan kami mempunyai pesaing yang
berbeza beza. Oleh itu, kami lebih focuskan apa yang pelanggan kehendak supaya
pelanggan berpuas hati dengan produk yang kami tawarkan.
9.0 SASARAN
PASARAN
9.1 Pelajar
·
Kebiasaannya pelajar akan mencetak baju bagi
pertubuhan kelab atau kumpulan.
·
Kuasa membeli lebih besar dan berkemampuan untuk
membeli produk kami.
9.2 Di
pasaraya besar
·
Setiap pasaraya besar memiliki reka bentuk dan
corak baju tersendiri supaya pelanggan dapat membezakan antara pekerja dengan
pelanggan.
·
Pasar raya besar akan membuat percetakan secara
terus menerus kerana pekerja pasar raya sentiasa bertukar-tukar.
9.3 Badan
beruniform atau kelab
·
Biasanya golongan ini gemar untuk membuat
percetakan baju kerana menjadi bukti dan kenangan sebagai simbol aktiviti yang
mereka jalankan.
·
Semakin banyak kelab ditubuhkan, semakin
memberangsangkan prestasi syarikat kami.
10.0 ANALISIS
S.W.O.T
KEKUATAN
|
KELEMAHAN
|
PELUANG
|
HALANGAN
|
Harga
berpatutan
|
Mempunyai satu
jenis produk sahaja.
|
Menjadi trend
zaman sekarang
|
Terlalu ramai
pesaing.
|
Kualiti tinggi
|
Memerlukan
masa untuk penghasilan produk
|
Mempunyai
ramai peminat.
|
-
|
Reka bentuk
dan corak mengikut cita rasa pelanggan
|
Banyak
syarikat seakan sama dengannya
|
Menjadi
kepentingan sesetengah pihak
|
-
|
11.0 TINJAUAN
PEMASARAN
Syarikat kami melakukan tinjauan pemasaran bertujuan memperoleh
maklumat terkini mengenai keadaan semasa pemasaran. Maklumat yang diperoleh
sangat penting kepada syarikat kami kerana ianya merupakan pemerhatian terhadap
keadaan semasa ekonomi sesebuah negara. Selain itu, ianya membantu syarikat
kami untuk melakukan ramalan mengenai potensi dan prestasi perkhidmatan kami
dengan pesaing. Terdapat beberapa aspek yang digunakan dalam melaksanakan
proses peninjauan pemasaran ini seperti keperluan dan permintaan pasaran,
pesaing terdekat, sasaran pasaran, kekuatan dan kelemahan produk sedia ada dan
saham pasaran.
11.1 Keperluan
Dan Permintaan Pasaran
Mata wang negara mempengaruhi pengeluaran produk. Oleh itu, Syarikat
seharusnya peka dengan keperluan pengguna dengan melakukan kaedah soal-selidik
untuk mengetahui permintaan tertinggi semasa. Hal ini kerana, citarasa dan
keinginan pengguna sentiasa berubah. Selain itu, ramalan terhadap citarasa
dan kemahuan pengguna pada masa akan datang juga boleh dilakukan
supaya dapat membantu syarikat memenuhi kehendak pelanggan.
11.2 Pesaing
terdekat
Melakukan kajian dan analisis terhadap prestasi pasaran produk syarikat
dengan persaingan yang berdekatan. Oleh itu, syarikat kami sering melakukan
perubahan strategi pemasaran supaya berbeza dengan syarikat persaingan.
Tujuannya adalah untuk menjadikan syarikat kami unit dan berbeza. Setiap
keunikan yanag dibuat merupakan imej syarikat kami yang sentiasa dikenali
pelanggan.
11.3 Sasaran
pasaran
Sasaran produk kami adalah jantina, kaum, geografi, umur dan lain-lain.
Potensi pasaran untuk satu-satu kawasan dan dalam suatu jangka masa tertentu
diambil kira untuk melihat siapa sasaran pengguna tertinggi yang mengguna
perkhidmatan syarikat. Hal ini bertujuan untuk menentukan kadar pengeluaran
produk mengikut jumlah pengguna pada satu-satu masa seterusnya menentukan
pengguna setia dan menjadikan produk syarikat kami sebagai pilihan utama.
12.0 LAPORAN
RINGKAS AKTIVITI PEMASARAN
12.1 Misi
Sukarelawan Bantuan Banjir 2014
Tempat :
Pusat pemindahan banjir Pasir Mas
Masa :
8.00 am – 5.00 pm
Tarikh :
26 Disember 2014
Promosi :
Mengagihkan T-Shirt kepada Mangsa Banjir.
12.2 Membuat
Tajaan Perkhemahan Agong Unit Beruniform Sekolah Diperingkat Daerah
Tempat :
Tok Bali
Masa :
8.00 am – 6.00 pm
Tarikh :
12-15 Julai 2016
Promosi :
Menaja barangan kemudahan aktiviti sukan
13.0 KESIMPULAN
Apa yang syarikat kami usahakan akan mendapat kesan positif pada masa
akan datang. Kami berharap syarikat kami akan kekal dan terus maju dalam bidang
perniagaan percetakan baju ini dan mampu bersaing dalam peringkat globalisasi.
Segala objektif, misi, dan visi yang menjadi focus syarikat akan kami usahakan
supaya apa yang diinginkan tercapai dengan cemerlang. Pelbagai rintangan dan
halangan yang kami tempuhi dalam tempoh membangunkan syarikat ini menjadi satu
inspirasi untuk kami bekerja lebih gigih.
14.0 PENGESAHAN
Diatas sokongan ahli keluarga dan para sabahat yanag memberi semangat
serta bimbingan serta nasihat dalam perniagaan ini. Selain itu, komitmen yang
penuh oleh pekerja yang membuahkan hasil positif dalam pekerjaannya. Kesannya,
pelanggan berpuas hati dengan perkhidmatan yang di tawarkan.
Syarikatan ini telah menjalankan kajian ke atas pelanggan mengenai
kepuasan dan kehendak mereka. Maklumat yang diperolehi akan di kaji dan akan
menawaran produk mengikut cita rasa pelanggan. Segala maklumat disalurkan terus
kepada bahagian pemasaran dan perkhidmatan bagi memasarkan dan memberi
perkhidmatan mengikut kepuasan pelanggan. Oleh itu, Syarikat Express Design
menjadi syarikat pilihan banyak pelanggan dan ini merupakan hasil yang
membuahkan menjadikan syarikat ini tetap kukuh sehingga sekarang.
Laporan yang
dibentangkan ini adalah benar dan menepati syarat dan kehendak syarikat
sepanjang tempoh operasi bagi tahun 2016.
Sekian terima
kasih.
Disediakan oleh,
……………………………….
(DORRIS YENG)
Pengurus
Pemasaran,
SYARIKAT EXPRESS
DESIGN.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan