KEY RESULT AREA (KRA)
&
KEY PERFORMANCE INDICATOR (KPI)
KEY PERFORMANCE INDICATOR (KPI)
• KEY RESULT AREA –
• Kawasan
(area) penilaian terhadap prestasi perniagaan atau individu yang perlu
dilakukan
• Contohnya
–
•
Syarikat penjualan kereta KRA ialah nilai
jualan dan penambahan pelanggan
•
Pegawai HRD bahagian Training & Development KRA
ialah jumlah latihan yang dibuat.
• Tujuan
KRA ialah menjelaskan wilayah/kawasan kerja seseorang atau Departement atau Organisasi. Sehingga,
dapat dilakukan pengukuran dan peningkatan.
• KRA
diperoleh daripada analisis S.W.O.T dan seterusnya dibentuk inesiatif strategi.
• Dari
Inisiatif-inisiatif Strategis yang dipilih, disusunlah area/kawasan/ wilayah
hasilnya.
• Area
hasilnya inilah yang disebut sebagai KRA.
• pengukuran
terhadap KRA tersebut adalah KPI.
• Setelah
KRA dan KPI ditentukan, tentukan target minimum yang akan dicapai oleh
syarikat/perniagaan.
Contoh KRA pada
sebuah syarikat.
- Contohnya
sebuah perniagaan Distribusi Fast Moving Consumer Goods (FMCG) memiliki
strategi inisiatif seperti berikut:
- Mengembangkan
kawasan pemasaran ke ibu negeri lain.
- Melakukan
perluasan kawasan yang belum diedarkan.
- Meningkatkan
nilai penjualan per setiap pembelian.
- Menghadkan
tempoh berhutang untuk memlancarkan cash flow
- Dari
contoh Inisiatif Strategis ini,
kita dapat menentukan KRA nya meliputi
- pertumbuhan
area/ kawasan baru,
- penambahan
pelanggan baru,
- jualan
dan tempoh pemberian pemuitang.
- KRA
yang hanya menjelaskan wilayah kerja belum cukup.
- Kita
harus menyusun Indikator ini (KPI) dari KRA tersebut:
a. Mengembangkan kawasan pemasaran ke ibu
negeri lain. - KPI-nya adalah jumlah penambahan area pemasaran (#area
pemasaran)
b. Melakukan perluasan kawasan yang belum
diedarkan. - KPI-nya adalah %pertumbuhan pengunjung baru. Targetnya adalah
penambahan jumlah pelanggan baru (10%).
c. Meningkatkan nilai penjualan per setiap
pembelian - KPI ini adalah peratus
pertambahan pelanggan perbulan (%pelanggan baru)
d. Menghadkan tempoh berhutang untuk memlancarkan cash flow - KPI ini adalah target tempoh pembayaran hutang maksima tidak lebih 2 minggu
d. Menghadkan tempoh berhutang untuk memlancarkan cash flow - KPI ini adalah target tempoh pembayaran hutang maksima tidak lebih 2 minggu
Kepentingan &
Faedah KRA
• Penggunaan
KRA ini pada setiap syarikat/jabatan/bahagian/seksyen/unit, mendapat faedah
seperti berikut:
a. Memberikan
kejelasan bagi masing-masing pekerja apa yang menjadi tanggung jawabnya
b. Masing-masing
pekerja memahami apa yang menjadi tuntutan pekerjaannya dan mengetahui ukuran
prestasi yang diharapkan.
c. Memastikan
konsistensi pelaksanaan strategi bisnis dari level atasan hingga ke level bawah
d. Menjadikan
sarana untuk penilaian prestasi (Performance Appraisal
Tiada ulasan:
Catat Ulasan